Welke overstaptijd moet ik aanhouden bij een vliegreis?

Als ik naar Vilnius vlieg, kan ik via Praag vliegen. In Praag heb ik dan een overstaptijd van 45 minuten.

Is dat voldoende? Ik neem één koffer mee als ruimbagage, en natuurlijk wat handbagage.

Drie kwartier lijkt mij heel kort, zowel voor mijn koffer als voor mijzelf, zeker wanneer de eerste vlucht vertraging oploopt.

Beide vluchten worden overigens wel uitgevoerd door dezelfde maatschappij - vergroot dat de kans dat de tweede vlucht wacht op de eerste?

(Zie ook http://www.goeievraag.nl/vraag/Cryo.218497 en
http://www.goeievraag.nl/vraag/Cryo.220915 .)

12 jaar geleden
5.1K

Het beste antwoord

Het vliegveld in Praag bestaat uit 2 terminals ("hallen"). Een van deze terminals wordt gebruikt voor binnenlandse vluchten en privé-jets. Daar zal jij niet komen, omdat je vanuit Nederland komt en overstapt op een vlucht naar Litouwen.

Je zult dus aankomen in de andere terminal, de Noord Terminal en je zult ook weer vertrekken vanuit deze Noord Terminal. Deze terminal is relatief klein en 45 minuten is dan ook voldoende tijd om van de ene gate naar de andere te lopen.

http://web.chapman.edu/asbe/faculty/bdehning/ECAIS/airport.pdf

In Nederland kun je al aangegeven dat je bagage moet worden doorgelabeld naar de eindbestemming. Als dat inderdaad mogelijk is (kan bijna altijd) hoef je in Praag ook niet je eigen koffer op te halen. Doorlabelen betekent namelijk dat de koffer automatisch wordt overgebracht naar het volgende vliegtuig. Dat is dus ook een zorg minder.

De enige onzekere factor is dus de vertraging van het eerste toestel vanuit Nederland. Meestal kan de crew aan boord van het eerste toestel je wel op de hoogte houden van de aansluiting en of je deze gaat halen, maar als ik het zo moet zeggen denk ik dat je het makkelijk gaat halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik ben een keer overgestapt in Madrid, van een Iberia toestel op een Maroc toestel.

Toen had ik maar 30 minuten de tijd. Bovendien is Madrid zoals sommigen wel weten een enorm vliegveld. En daarbij moest ik ivm een intercontinentale vlucht (naar marokko) nog naar een andere terminal ook.

Toch ging dat goed, maar wel mede dankzij instructies van het personeel in het eerste vliegtuig, die mij alvast konden vertellen hoe ik zo snel mogelijk van A naar B kon komen.

Dat is dus mijn tip: vraag aan het personeel in het vliegtuig naar Praag hoe het vliegveld inelkaar zit, en hoe jij zo snel mogelijk bij de gate van je aansluitende vlucht komt.

De verantwoordelijken voor het inladen van het 2e vliegtuig kunnen zien of er mensen komen vanaf een aansluitende vlucht, dus die weten ook dat er bagage uit verschillende hoeken moet komen.
En zeker omdat jij 2x met dezelfde maatschappij vliegt weet ik vrij zeker dat die dat intern goed regelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
45 minuten lijkt mij zeker aan de korte kant, en de kans lijkt me klein dat het volgende vliegtuig (lang) wacht in geval van vertraging. Zoek ook even op of er een latere vlucht die dag gaat naar Vilnius, anders zou je best nog eens een dag vertraging op kunnen lopen.

Let er ook op dat sommige LCCs zoals Ryanair en WizzAir point-to-point zijn en baggage niet doorlabelen naar de eindbestemming: dan moet je dus je koffer ophalen bij de tussenstop en opnieuw inchecken ! (dit heb ik in 2007 meegemaakt, maar misschien dat ze het tegenwoordig wel kunnen doen, even navragen dus!)
gvrox
12 jaar geleden
De kans dat het goed gaat is groter dan de kans dat het fout gaat, zeker omdat je met dezelfde maatschappij doorgaat.

Ik had een paar jaar geleden 50 minuten de tijd op Chicago O'Hare, één van de grootste luchthavens ter wereld, ging ook met dezelfde maatschappij door.
Ik kreeg van verschillende kanten te horen dat het krap zou worden, maar ik bleek nog ruim een kwartier over te hebben (terwijl ik aan de andere kant van de luchthaven moest zijn, ik arriveerde domestic en moest intercontinentaal door).

Toen ik enkele jaren geleden naar Zweden moest en daar moest overstappen in Stockholm van een internationale naar een nationale vlucht, via een andere maatschappij, had ik ook maar 45 minuten en moest ik mijn bagage zelf van de band halen en weer meenemen.
Toen heb ik bij het inchecken van de bagage op Schiphol aangegeven dat het wat krap zat met de tijd, toen kreeg ik een speciaal (VIP) labeltje, wat ervoor zorgt dat je bagage als één van de eersten weer van boord gehaald wordt. Dat levert je bagage zeker 5 minuten versnelling op, misschien is dat ook nog een idee (maar nogmaals, als je met dezelfde maatschappij doorvliegt lijkt me dat niet nodig).

Klein tipje nog: bestudeer van tevoren via internet even de plattegrond van het vliegveld in Praag, zodat je weet waar je naar toe moet, dat kan een hoop problemen voorkomen.

Fijne trip toegewenst!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp dat je met CSA wilk vliegen? Ik vind de overstap wat kort. JIj zal de aansluiting wel halen, maar of je bagage dat redt. UIt je andere vraag maak ik op dat je niet in Vilnius wilt blijven, ik zal dan dat risico niet nemen.

Als operator van een website over low cost vliegen wil ik je natuurlijk wijzen op de goedkope rechtstreekse optie vanaf Eindhoven. Wizzair brengt je waarschijnlijk in Vilnius voor minder dan €100
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vliegen vanaf Bremen of Dusseldorf met Ryan Air. (gaan rechtstreeks). Als je de site regelmatig in de gaten houdt vlieg je er al heen voor nog geen 40 eur ! (retour!)