Bij vliegtuigen zijn 2 snelheden van toepassing, de airspeed (die met een pitot-buis wordt gemeten zoals koosknip al aangeeft), en de groundspeed, die je bijvoorbeeld met GPS of radiobakens kunt meten.

Het verschil is als volgt: de airspeed is de snelheid ten opzichte van de omringende lucht, en de groundspeed is de snelheid ten opzichte van de grond. Als het hard waait dan kan er een behoorlijk verschil zijn tussen airspeed en groundspeed. De airspeed is belangrijk voor de aerodynamica van het vliegtuig: bij een te lage snelheid verliest de vleugel zijn opwaartse kracht (lift) en valt het vliegtuig uit de lucht. De groundspeed is belangrijk om b.v. de aankomsttijd beter uit te kunnen kienen; bij een lange vlucht met veel wind mee zou het vliegtuig misschien te vroeg aan kunnen komen, en op een druk vliegveld is er dan misschien geen gate beschikbaar. De piloot zou dan wat gas kunnen terugnemen (bespaart nog brandstof ook!).
gvrox
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
WEETJE: theoretisch gezien kan een vliegtuig stilstaan en niet uit de lucht vallen :). stilstaan tov de grond natuurlijk, niet tov de lucht. dus als je met 500km/h vliegt en je zou 500km/h tegenwind hebben, dan leg je tov van de grond geen afstand, maar vlieg je wel 500km/h door de lucht. alleen de lucht verplaatst zich en jij dus ook :)
gvrox
12 jaar geleden
Dat klopt, maar da's wel een onmogelijk sterke wind he :)

Andere antwoorden (2)

Met sensoren aan de buitenkant, daarmee kan aan de hand van de luchtsnelheid een schatting gemaakt worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een landkaart en een horloge denk ik, kijk waar je bent en kijk over een minuut waar je dan bent.
Tegenwoordig gewoon met GPS, vroeger met een z.g. pitotbuis, daarmee werd de luchtdruk van een tegen de vliegrichting in gerichte buis naar een luchtdrukmetertje geleid.
Uit Wikipedia:
Pitotbuizen worden ook in vliegtuigen gebruikt om de luchtsnelheid te bepalen en hebben dan een verwarming om dichtvriezen te voorkomen. Tegenwoordig (2011) wordt een Pitotbuis, voor bij de cockpit gemonteerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tegenwoordig nog steeds NIET met GPS omdat dat een systeem is dat geen garanties afgeeft (in andere woorden: de hoogte die GPS afgeeft hoeft niet per se te kloppen en GPS kan uitvallen... )
Dus met gebruikt ook in moderne vliegtuigen nog steeds de pitotbuis.