Omdat het een onnatuurlijke manier van vervoeren is. Als je eenmaal in het vliegtuig zit ben je overgeleverd aan techniek en een piloot. Het idee van neerstorten maakt veel mensen ook bang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat je op een hoogte van méér dan tienduizend meter in een aluminium kokertje overgeleverd bent aan bemanning en techniek...!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat je met een vliegtuig bedoeld ik heb dat ook bang zijn dat het vliegtuig neerstort en dat het een raar idee is dat een voertuig vliegt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vliegangst ontstaat door een combinatie van factoren.

Een belangrijke is het nogal overweldigende van het vliegen. Aan een vliegreis gaat een behoorlijke voorbereiding vooraf. Op de dag zelf begint de procedure al uren vantevoren. Eenmaal op het vliegveld moet je je overleveren aan een soort hogere machten die het voor het zeggen hebben: het inchecken, de controles van bagage en personen, enzovoort.

Dat alles in een onbekende, grote omgeving waarin je je niet thuisvoelt.

Dan moet je plaatsnemen in een groot apparaat dat je niet begrijpt. Samen met mensen die je niet kent en die drukte maken. Je kunt niet in een hoek gaan zitten met achter je een veilige muur (kijk maar eens waar mensen gaan zitten in een grote kamer - ze hebben het liefst een muur achter zich en ze kijken het liefst naar de deur - in een vliegtuig kan dat niet).

Combineer dat met het gevoel dat je totaal geen controle hebt. Je bent overgeleverd aan de techniek en aan de bemanning.

--

Dat laatste zie je trouwens ook bij mensen met en mensen zonder snelwegangst.

Mensen die geen snelwegangst hebben, hebben het gevoel dat ze de zaak onder controle hebben. Zij denken dat ze gevaar zien aankomen, en dat ze bij onverwachte gebeurtenissen alert genoeg zijn om uit te wijken of te remmen, en zo een ongeluk kunnen voorkomen.

Mensen met snelwegangst hebben daarentegen het gevoel dat er altijd iets gevaarlijks zou kunnen gebeuren. Iets dat ze niet kunnen zien aankomen, iets waar ze geen invloed op hebben, waar ze niets aan kunnen doen.

Dat gevoel van snelwegangst is hetzelfde gevoel van geen controle hebben dat vliegangst veroorzaakt.

Toegevoegd na 2 minuten:

Recent is ontdekt dat mensen met vliegangst anders omgaan met hun lichamelijke gevoelens dan mensen zonder vliegangst.

Bij het vliegen heb je altijd wat adrenaline. Eenmaal in de lucht daalt het zuurstofniveau een beetje. Dat voel je, al is het maar een klein beetje.

Mensen zonder vliegangst voelen het, maar vinden het onbelangrijk.

Mensen met vliegangst voelen het, richten hun aandacht erop, gaan zich extra zorgen maken, en voelen het daardoor nog sterker. Een vicieuze cirkel dus, die een spoortje angst kan laten uitgroeien tot pure paniek.
12 jaar geleden
Er zijn verschillende redenen waarom iemand last kan hebben van vliegangst. Sommige mensen hebben er ooit een nare ervaring mee gehad en zijn nu bang om te vliegen. Maar het komt veel vaker voor dat dit helemaal niet het geval is geweest.

Veel mensen gebruiken heuristieken wanneer zij redeneren. Een voorbeeld hiervan is 'counterfactual thinking'. Hierbij denken mensen simpelweg ´wat als..´. Zo´n situatie lijkt dan waarschijnlijker om te gebeuren. Een 'simulation bias' houdt in dat hoe makkelijker je je iets kun inbeelden, hoe aannemelijker het lijkt om ook daadwerkelijk te gebeuren. Daarnaast zou een 'salience bias' hier iets mee te maken kunnen hebben. Het gaat hierbij om iets wat veel aandacht krijgt (bijv. van de media) en ook hier geldt dat een situatie dan waarschijnlijker lijkt. Het komt er dus op neer dat hoe makkelijker je je iets voor de geest kunt halen of kunt inbeelden, hoe waarschijnlijker het is dat het ook daadwerkelijk zou gebeuren. Dit zou wel eens een rol kunnen spelen bij vliegangst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wil nog iets aanvullen op alle antwoorden. Ben het ook met hun eens trouwens, maar het komt ook gedeeltelijk door de media. Als er een vliegramp voorkomt, komt dat gelijk in het nieuws. Daarentegen, als ze alle auto-ongelukken moesten opnemen, zou er geen plek meer zijn voor ander nieuws. Dus met andere woorden: het wordt soms wat opgeblazen in de media.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Klopt helemaal. Een goed voorbeeld zijn de aanslagen met vliegtuigen op de torens van het WTC in New York. Die aanslagen hebben veel slachtoffers gekost. Dan heb ik het niet over die 3000 mensen die stierven bij de aanslagen zelf. Na de aanslagen gold een vliegverbod in heel Amerika. Tijdens dat vliegverbod waren mensen gedwongen met de auto te reizen. Toen er weer mocht worden gevlogen, waren veel mensen zo bang voor vliegen, dat ze liever met de auto reisden. Al die extra auto-kilometers hebben veel meer doden gekost dan de aanslagen zelf. Simpelweg doordat autorijden zo enorm veel gevaarlijker is dan vliegen. Dus zelfs als het om moedwillige aanslagen gaat, is vliegen veiliger dan autorijden. Laat staan in normale tijden, waarin vliegtuigen niet expres tegen gebouwen worden gevlogen.