Er zijn wel degelijk een heleboel maatschappijen die een 13e rij hebben. Net zoals hotels in bepaalde gevallen geen 13e verdieping of kamer 13 hebben. Maar in veel gevallen gewoon wel.
Waarom? Cultureel bepaald.

'Wij' vanuit onze Westerse Christelijke achtergrond. Veelal vanuit geloofsoogpunt (kruiziging op de 13e, massaslachting templeliers op de 13 etc).
Wij hebben er 'iets' van gemaakt gebasseerd op historie en religie.

Aziaten bv hebben daar weer niets mee, dus die kijken vreemd op als er geen 13 is. In sommige landen is het zelfs een geluksgetal (maar dat is voor elk getal wel te bedenken)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

ja er zijn wel vliegtuigen die een rij 13 hebben. Veel maatschappijen slaan deze rij over omdat het ongeluk brengt. Maar sommige zijn totaal niet bang voor nummer 13. Maatschappijen die bijvoorbeeld wel rij nummer 13 hebben zijn British Airways, easy jet en tuifly.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Door ingeslopen bijgeloof wordt nummer 13 vaak overgeslagen bij bijvoorbeeld verdiepingen van een gebouw, hotelkamers en ook vliegtuigrijnummers.
Op internet lees je veel dat 'de meeste' vliegtuigen het niet hebben. Het is lastiger om te zoeken welke wel een rij met nummer 13 heeft.
Hier is er zo een: een vlucht tussen Hamburg en Frankfurt.

Zie ook bron
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zijn wel degelijk toestellen met rij nummer 13. Zelf ben ik te lui om het helemaal uit te zoeken maar als je wil heb ik hier de goude link voor je.

Van iedere maatschappij kan je de vliegtuigen zien en dan zie je een plattegrond en kan je zien of ze een rij 13 hebben of niet.

De Boing 717-200 van de maatschappij Hawaiian heeft bijvoorbeeld een rij 13.

KLM heeft in zijn vliegtuigen geen rij 13.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kan iemand opzoeken of Turkisch Airlines rijnummer 13 heeft, zou wel toevallig zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In verband met het ongeluk van zoeven,vindt ik dit nu geen gepaste vraag.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Daarom zeg ik het juist, misschien hadden zij wel het ''ongeluksnummer''.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Was dit niet het dertiende ongeluk met een toestel van TA?