Kan de douane je bagage controleren op Schiphol als je voor de groene doorgang kiest?

Ik wil graag weten of de douane je bij de groene doorgang nog kan controleren op iets of dat je nog door een poortje heen moet. Ik ben al heel lang niet meer met het vliegtuig geweest en ik was nieuwsgierig.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (5)

De douane heeft ten alletijde het recht om je bagage te controleren.
12 jaar geleden
Sterker nog, als ze je controleren nadat jij voor het groene poortje hebt gekozen en je hebt iets niet aangegeven, wat je wel had moeten aangeven, worden de tarieven verdubbeld/verhoogd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker. Het kiezen voor de rode poort (iets aan te geven) of groene poort (niets aan te geven) is je eigen keuze. De douane spreekt vervolgens mensen aan die alsnog hun koffer moeten openmaken, ook al hebben ze voor de groene poort gekozen. Als bij deze controle blijkt dat je illegale spullen bij je hebt of spullen van te grote waarde, dan krijg tenminste een boete (want je hebt namelijk 'bewust' de verkeerde poort gekozen) en je moet invoerrechten betalen (in geval van legale spullen met te hoge waarde). Illegale spullen worden uiteraard in beslag genomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist bij de groene poort staan er altijd een paar op te letten.
Daar valt het meest te vinden.

Ik loop dagelijks meerdere keren erlangs omdat ik zo van de luchthaven af ga na mijn werk.
En ik verbaas me er over dat 9 van de tien keer als ze iemand er uit pikken hebben ze beet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Visiteren = het contoleren op je spullen die je bij je hebt (handbagage) Als men meer vermoedt dan je aangeeft bij je te hebben, dan mogen ze Fouilleren, en tegenwoordig (door bolletjesslikkers) zelfs een bodyscan doen. Bij opstaandehouding in NL zal justitie met een hele goede reden moeten komen om meer dan visitatie te verrichten, danwel een compleet onderzoek naar wat je vervoert. Bij de douane zijn echter andere rechtsgeldige maatregelingen van toepassing die ook nog per land verschillen. Conreet, Ja dat mogen ze, maar het recht om gelijk je ...... hebben ze niet. Hoping 2 help ;)