Hoe komt het dat er ineens zoveel problemen zijn met vliegtuigen?

Vandaag weer het bericht dat er een vliegtuigmotor in brand is gevlogen op het vliegveld in Parijs, gisteren een crash in Thailand, eergister in Indonesië en nog veel meer ongelukken dit jaar met vliegtuigen. Het lijkt echt wel of ineens alle vliegtuigen massal het loodje leggen. Hoe komt dat toch?

Toegevoegd na 1 uur:
Even als toevoeging n.a.v. de antwoorden tot nu toe: Ik weet dat statistisch gezien vliegen nog steeds het veiligst is, en dat het komkommertijd is. Maar een paar weken geleden werd al gemeld dat in het 1e halfjaar van 2009 al meer doden waren gevallen door vliegtuigongelukken dan in heel 2008, en met alle nieuwfeiten van de afgelopen week vroeg ik me af hoe dat nu ineens komt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (7)

Het lijkt alsof er "opeens" vliegtuignieuwtjes zijn, maar als je wereldwijd kijkt, wat er zo rondvliegt per 24 uur, dan gebeurt er eigenlijk super-weinig, en kachelt alles gezellig volgeboekt van A naar B. En ik kijk bijv. vaak op usa-today.com/travel, en daar lees je weer heel andere nieuwtjes op vliegtuiggebied dan de "onze".
Het is nu ook nog hoogseizoen, dus er zijn meer vluchten dan in de gewone seizoenen.
Dus ze leggen niet opeens het loodje, hoor, maar in deze komkommer/reistijd ligt "de" interesse meer op reisvervoersmiddelen dan gemiddeld, dus haakt de pers daarop in.
En "kopt" dan ook spectaculair - het vliegtuig van Thailand dat van de baan geschoven is, wordt een "crash" genoemd in de pers.
En een vliegtuig dat uit moet wijken tijdens de landingsaanvlucht, omdat er een privé-vliegtuigje de weg kwijt is, wordt een "bijna-botsing" (near-collision) genoemd. En omdat er tijdens een Continental vlucht, waar turbulentie verwacht werd, en het "seat-belt"teken aan was, maar waar 12 passagiers tegen de zoldering gestuiterd zijn omdat ze die riemen niet zo nodig vonden, en góh - werd het turbulent!, wordt breeduitgemeten op CNN per uur herhaald, met getuigen-interviews en al....
Als het maar interesse opwekt, is het goed : Spanning en Sensatie = Smullen.....

Toegevoegd na 7 minuten:
Vergeet niet, dat de piloten en het cabine-personeel geen van allen levensmoe zijn, en allemaal terug willen naar hun wederhelften en bloedjes-van-kinderen. Aan alles wat met techniek te maken heeft, brommers, auto's, reisbussen en ja - ook vliegtuigen, gaat er nu eenmaal wel eens wat stuk, en vergeet ook niet, dat er in 1 paasweekend in Nederland méér mensen in het verkeer ongelukken krijgen dan wereldwijd in de luchtvaart in 1 jáár......Happy landing!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat lijkt zo, vergelijk ze maar eens met auto en bus ongelukken in de vakantieperiode`s. Van de airbus is bekend dat alle a330 modellen een nieuwe snelheidsmeter nodig hebben, maar de vraag is inderdaad of dat wel allemaal op korte termijn gebeurt nu in de vakantieperiode.

Toegevoegd na 1 minuut:
het merk van de snelheisdmeter zou verwisseld moeten worden voor een ander europees merk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bekijk het volgende statistische overzicht eens:
http://www.planecrashinfo.com/cause.htm

Het aantal crashes/problemen is vrij stabiel/daalt over de jaren ligt. En dan moet je je bedenken dat het aantal vliegtuigen dat gelijktijdig het luchtruim vervuild, nu vele malen meer is dan een aantal decennia geleden.

Ik denk wel dat vandaag de dag dit soort nieuws door de media prominenter wordt gebracht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als een 747 volgens schema naar de startbaan taxiet en dan op de startbaan rustig terug taxiet. Je vervolgens 3 uur alleen maar stil mag zitten in je stoel en je hoort een hoop lawaai rondom het toestel. Dan moet je, je gaan afvragen wat er wellicht had kunnen gebeuren op kruishoogte, of nog hoger...

Ik denk dat geen enkele piloot levensmoe is. En wanneer een straal motor in de brand staat dan word deze gewoon geblust. Alleen de reden, waarom dit in de media komt is dat zo'n brand meestal gepaart gaat met veel rook en veel schuim. En iedere Parijsenaar herinnerd zich de beelden van de Concorder nog. Een jaar of 10 terug...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'De duivel schijt altijd op enen hoop.' luidt het gezegde, maar behalve dat dit gezegde een kern van waarheid bevat (ongelukken zijn nu eenmaal nooit gelijkmatig over de tijd verspreid), is het in de komkommertijd van het jaar voor media aantrekkelijk om ongevallen te melden die ze anders links laten liggen.
Dit laat niet onverlet dat er door de wereldwijde crisis misschien meer risico's worden genomen dan gebruikelijk, maar het is niet verantwoord om op grond van persberichten conclusies te trekken.
Wat dat aangaat is de pers een onbetrouwbare graadmeter; de pers publiceert wat er voor handen is en dan gaan oorlogen en grotere rampen voor kleinere rampen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel vliegtuigen zijn een dagje ouder en het kan zo zijn dat bepaalde vormen van metaal moeheid niet geconstateerd worden.Als er vandaag geen vliegtuigen meer bij gemaakt zouden worden maar ze zullen allemaal goed kunnen worden onderhouden zou het zomaar kunnen theoretisch dan, dat alle vliegtuigen vroeg af laat werkelijk allemaal eens neerstorten.Kijk maar eens naar de space shuttle daar waren er 5 van maar zijn er toch al weer 2 ontploft of neer gestort.Als vlietuigen grote autobussen waren geweest hadden ze alleen maar met pech aan de kant gestaan.En ja vliegtuigen hebben ook te maken met de 3e dimensie , vallen van een grote hoogte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom het opvalt?
Omdat er in deze periode verschrikkelijk veel gevlogen wordt.