Wat is de snelste vliegtuig ter wereld?

Ik zat een vliegtuig programma te kijken toen was er een vliegtuig die 3x zo snel als het licht kan.
toen vroeg ik mij af wat is nou de snelste?

Toegevoegd na 14 minuten:
Ik bedoel zo snel als het geluid

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ook:D

Het beste antwoord

Toevallig bezocht ik in december het ruimtevaart museum in Washington DC en yes, daar stond ie.
De Lockheed SR71 genaamd "Blackbird" is sinds zijn ingebruikname in 1964 nog steeds het snelste vliegtuig ooit. Op een hoogte van 24.000 meter haald deze snelheden van mach 3.3+ wat ongeveer 3530 km/h is.

Het 3x sneller klopt dus, maar natuurlijk niet dan het licht. Daar heb je je even in vergist, maar dat kan natuurlijk.

Toegevoegd na 10 minuten:
De x43 waar iemand anders het over heeft is eigenlijk geen vliegtuig in de zin van de definitie van een vliegtuig.

Een vliegtuig is een luchtvaartuig dat een hogere dichtheid heeft dan lucht en in staat is een gecontroleerde vlucht te maken. Het maakt hierbij gebruik van de opwaartse kracht, lift genoemd, veroorzaakt door de lucht die met een zekere snelheid over het speciale profiel van het vleugeloppervlak stroomt.

Dat X43 heeft inderdaad met bijna zeven keer de snelheid van het geluid een nieuw snelheidsrecord gevestigd. Op 27 maart vloog de onbemande X-43A van de NASA aan 6,93 Mach, of bijna achtduizend km per uur, over de Stille Oceaan. Zo snel heeft nog nooit een ruimtevaartuig gevlogen.
Het vorige record dateert van 1967, bedroeg 6,7 Mach en werd door de X-15 van de NASA gevestigd. De 3,6 meter lange X-43A is HALF VLIEGTUIG, HALF RUIMTEVAARTUIG. Het ruimtevaartuig werd door een Pegasus-raket, meegenomen door een B-52 bommenwerper en naar een hoogte van 29 KM gekatapulteerd. Het betreft een zogenaamde screamjet die zuurstof uit de atmosfeer haalt en het met vloeibare waterstof aan boord mengt om aan brandstof te komen. Echte raketten, die niet op poederbrandstof draaien, moeten doorgaans een grote hoeveelheid vloeibare waterstof én zuurstof aan boord hebben en mengen, om motoren te laten draaien. De NASA wil het toestel in oktober 11.600 km per uur laten vliegen, of Mach 10.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Niks kan sneller dan het licht, dus dat klopt niet. Maar het snelste vliegtuig is de SR-71 Blackbird die gaat ongeveer drie maal de geluidsnelheid.

Toegevoegd na 2 minuten:
Expermiteel is er overigens nog een sneller toestel te weten de X-43 die gaat mach 9.6
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De X-43 is het snelste vliegtuig ter wereld. Het supersonische X-43 onbemande vliegtuig haalt een topsnelheid van maar liefst 9,6 mach. Dat is 11.265 kilometer per uur.
13 jaar geleden
De X15 is het snelste (raket) vliegtuig ter wereld hij kan mach 7 (7200KM/h).

De concorde is het snelste personen vliegtuig ter wereld. hij vloog met een kruis snelheid van mach 2. eigenlijk WAS hij het snelste personen vliegtuig ter wereld want ze vliegen niet meer (helaas).