Hoe ziet de gemiddelde werkweek van een internationale piloot eruit?

Geen intercontinentale vluchten vanaf bv. Amsterdam naar Dubai, maar van Amsterdam naar Parijs. Vliegen ze meteen weer terug met hetzelfde vliegtuig, worden ze teruggevlogen, vliegen ze terug met het volgende vliegtuig van KLM dat terug gaat naar Amsterdam? Hoeveel werken ze per week. Hoe vaak vliegen ze per dag? Dat soort dingen. Ik weet wel hoe de werkweek van een Intercontinentale piloot eruit ziet, maar dat verschilt waarschijnlijk erg veel van een AMS-Parijs piloot.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Een piloot die 'Europa' vliegt, vliegt ong. 3 of 4 legs (stukken) per dag, afhankelijk van hoe lang de stukken zijn. Het maakt natuurlijk nogal uit of je naar Madrid vliegt, of Helsinki of Lissabon of Athene, óf dat je Londen vliegt, Kopenhagen of Parijs. Ze werken meestal 5 dagen aaneengesloten, waarbij ze, zoals hierboven al beschreven, een paar nachten in hotels slapen, en zijn dan 2 of 3 dagen vrij. Meestal vliegen ze gelijk terug naar Amsterdam, en stappen dan over op een klaarstaand 'nieuw' vliegtuig op Schiphol. Als ze van 'buiten' komen, stappen ze dus gelijk over, vliegen dan op en neer, en dan nog een keer overstappen op het vliegtuig naar de 'nachtstop'. Europa-piloten maken dus veel starts en landingen per dag, en ook is het radioverkeer met de grond véél intensiever dan bij een intercontinentale vlucht. Ook moeten ze dus vaker naar Schiphol komen, omdat ze soms als laatste luchthaven van de dag Schiphol hebben, thuis gaan slapen, maar dan de volgende dag weer verder gaan met hun 5 daagse schema. Het is dus een veel intensievere vliegerij, met af en toe heel vroeg opstaan of nog laat op de avond een laatste 'stuk' vliegen, maar ze hebben weinig last van de klappers tijdverschil, waarmee intercontinentaal-vliegende piloten onvermijdelijk te maken hebben. Omdat piloten bijhouden hoeveel vlieguren ze hebben, moet een Europa-piloot dus in verhouding harder werken om de uren bij elkaar te krijgen.

Ams - Parijs is ook internationaal. De cityhopper piloten zullen wel heen en weer blijven pendelen. Ryan Air piloten denk ik ook wel, alleen minder frequent. Verre bestemmingen weet je zelf al dus daar hoef ik geen antwoord op te geven. Denk dat het per maatschappij verschilt en wat hun doelgroep is. En de afstanden die ze moeten vliegen. Ik denk niet dat een 747-400 (combi) piloot op een cityhopper gaat vliegen. Zal wel niet zo gek verschillen, behalve de afstanden en frequentie waarin ze vliegen.

slapen vliegtuig vlieg vlieg vlieg vlieg vlieg vlieg/eten vlieg vlieg vlieg vlieg huis $ 4000

Ik ben stewardess, maar ik doe geen Europa-vluchten (dat bedoel je, neem ik aan). Maar ik weet wel iets.. 20 jaar geleden gingen zowel piloten als stewardessen altijd gelijk weer naar huis bij de KLM. Maar toen begon de KLM in ongeveer 1993 met heel late en heel vroege vluchten in Europa. Daarom bleef het vliegtuig (een Boeing 737) 's nachts op een ander vliegveld dan Schiphol staan. En dus kan de bemanning niet naar huis. Maar ja, als je 's avonds om 12 uur in het hotel bent, en het vliegtuig gaat 's ochtends om 7 uur weer terug, dan zou je nauwelijks kunnen slapen? Dus eerder die dag is er al een bemanning aangekomen, die is op tijd naar bed gegaan, en die staan vroeg op en vliegen het vliegtuig terug nadat dat 's nachts daar is blijven staan. Om een lang verhaal kort te maken... Soms slaap je ergens anders en soms ga je gelijk terug.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100