Vliegt een vliegtuig naar Rome evenhoog als een vliegtuig naar Peking?

Dit zijn 2 willekeurige steden. Het gaat mij meer om het verschil in afstand.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat ligt aan verschillende factoren, onder andere: 1. Hoogte van objecten op de vliegroute. 2. Kruising met andere zogenaamde 'vluchtlijnen', die gestippelde lijnen die je vast wel eens op een kaart hebt zien staan. 3. Ja, ook lange- of korteafstandsvlucht speelt mee. Zo heb ik zowel in het vliegtuig naar Rome gezeten als in het vliegtuig naar Toronto. Hoewel de route naar Rome over de Alpen gaat, zag ik daar op de vluchtmonitor dat de kruishoogte 9000m was, en naar Toronto 11000m.

Ja hoor, even hoog... Er is een standaard vlieghoogte dat is 30.000 voet...

Op dat soort grote afstanden worden grotere toestellen ingezet dan op Europese bestemmingen. Die grotere toestellen hebben een grotere kruisvluchthoogte. Bij een grote Boeing 747 vlieg je op je gemak op 45.000 ft, Bij een kleinere 737, die vaak op korte vluchten wordt ingezet vlieg je max 38-41.000 ft. Of je daadwerkelijk zo hoog vliegt hangt van de drukte en het weer af.

Nee, dit ligt aan veel verschillende factoren. Zoals type vliegtuig, luchtdruk, afstand, vliegrichting. Over het algemeen is het zo, hoe verder de vlucht hoe hoger je vliegt. Bij intercontinentale vluchten is deze hoogte meestal 10 km. Bij kortere verschilt het al snel heel erg, door bv welke richting en luchtdruk. Zie bron.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegniveau

Dat scheelt enorm Ten eerste als men opstijgt gaat men niet direct naar max hoogte. Dat kan ook niet omdat men dan te zwaar is door brandstof. Men zal stapsgewijs naar de gewenste hoogte gaan. Daarnaast zit een grof weg tussen west gaand en oost gaand een hoogte verschil op even en oneven hoogte oostgaand zal dus nooit op 30,000 vliegen maar op 29,000 of bijv 31,000. Rome is relatief dichtbij en gaat met een relatief licht vliegtuig. Het kan zomaar 37,000 voet zijn. Overigens is het weer ook een belangrijke factor. Met wil het lieft zo hoog mogelijk met wind mee

Het lijkt een eenvoudige vraag, maar het antwoord is minder eenvoudig. Ik zal toch een poging wagen. Een vliegtuig vliegt doordat er drukverschillen zijn tussen de boven- en onderkant van de vleugel. Deze drukverschillen komen door de snelheid van het vliegtuig in combinatie met de luchtdruk. Hoe lager het vliegtuiggewicht ten opzichte van het oppervlak van de vleugel, hoe minder druk er nodig is. Een vliegtuig heeft een minimaal drukverschil nodig om in de lucht te blijven, en dus ook een minimale snelheid. Hoe hoger je komt, hoe lager de druk; op 30.000 voet is de druk nog maar 300 hpa, minder dan een derde van die op zeeniveau. In de vergelijking van de druk in verhouding tot de snelheid dit de snelheid in het kwadraat, maar op 30.000 voet heb je toch nog altijd een snelheid nodig die bijna twee keer zo hoog ligt. (niet exact, maar dat maakt voor de uitleg niet uit). Je luchtweerstand (de enige weerstand die een vliegtuig heeft) neemt volgens dezelfde formule af (1/2 rho V kwadraat; rho is de luchtdichtheid, voor de liefhebber) met de hoogte. Dus: je "luchtdruksnelheid" (Indicated Airspeed is de wikipediazoekterm, hierna noem ik het IAS) blijft gelijk als je hoger vliegt, je weerstand blijft gelijk als je hoger vliegt, maar ge snelheid ten opzichte van de grond wordt bijna twee keer zo hoog! Dus je vliegt bijna twee keer zo zuinig. Dat is deel een van het antwoord. En nu wordt hij te lang, ik ga een list verzinnen. Toegevoegd op 03-06-2009 11:05:39 De list is verzonnen: zie "opmerkingen" (of "reacties" oid) voor de rest van mijn antwoord.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100