Mogen afhaalpunten zoals de supermarkt in mijn pakketje kijken dat ik daar heb laten afleveren?

Mag bijvoorbeeld de Plus in mijn pakketje kijken die ik daar heb laten afleveren?

3 maanden geleden
62.1K
TurfGraver
3 maanden geleden
Nee. Waarom zouden ze dat doen?
Pieterke
3 maanden geleden
Volgens mij valt e.e.a. onder de Postwet en zou dus niet door onbevoegden (d.w.z. bijv. postbodes, pakketbezorgers, winkelpersoneel enz.) worden geopend.
Maar het is sowieso. o.a. uit oogpunt van privacy, zeer ongepast als winkelpersoneel dit doet.
Is dat bij jouw pakket gebeurd dan zou ik sowieso een klacht indien bij de Plus winkel en bij het hoofdkantoor van Plus.
Pieterke
3 maanden geleden
zou = mag worden geopend
Ritsuka
3 maanden geleden
Waarom denk je dat iemand je pakketje zou openen?
henkie1234
3 maanden geleden
Ritsuka, bijvoorbeeld om te kijken naar waardevolle spullen?
TurfGraver
3 maanden geleden
Henkie, de inhoud van het pakje interesseert ze toch niets.
tinus1969
3 maanden geleden
@henkie wat me precies een goede reden lijkt dat het niet mag.
erotisi
3 maanden geleden
Gaat alleen om inkijken of ook echt geforceerd open maken en dan erin kijken?
LeonardN
3 maanden geleden
@erotisi
??
Als ik een pakketje ergens bestel, dan heeft het afhaalpunt GEEN ENKELE juridische rechtvaarding om het pakket in te kijken, open te maken of wat dan ook. Dus ik snap je tegenvraag niet.
Of wat bedoel je met inkijken? Als je een pakket bestelt zit dat in een doos die volledig dicht zit. Die kan je niet zomaar "inkijken".
erotisi
3 maanden geleden
Misschien is het pakje tijdens vervoer open gescheurd en controleert iemand dat uit voorzorg.

Antwoorden (1)

Nee, dat mag niet. Maar soms - in een enkel incidenteel geval - zal dat natuurlijk wel gebeuren, op het afhaalpunt (maar daar zijn meestal natuurlijk wel meer mensen aanwezig) of door degene die je pakket aflevert bij het afleverpunt. Als er iets waardevols uit je pakket is verdwenen moet je aangifte van diefstal doen.
3 maanden geleden