Er is een pakje kwijt geraakt bij DHL. Heeft het zin om hogerop te gaan?

Ik had iets bij een webwinkel gekocht en retour gestuurd via dhl
Het pakje is opgehaald op het depot en verder is het niet meer getraceerd
De webwinkel heeft een onderzoek aangevraagd bij dhl en het is echt weg
Nu krijg je dus als vergoeding ik dacht €2,40 per kilo
Pakje weegt volgens hun 0,5 kilo
Maar het is ruim €40 waard
Retour was op eigen risico en kosten webwinkel doet nu niets meer
Is er een instantie waar ik mijn beklag nog kan doen

3 maanden geleden
29.4K
AnnBoo8146
3 maanden geleden
Misschien heb je iets aan de informatie op de site van de Consumenmtenbond.
https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/andere-onderwerpen/pakket-zoek-geraakt
JuniorJunior
3 maanden geleden
Ik al deze stappen al ondernomen alleen de geschillencommissie niet maar dat is betaald vanaf€25
tinus1969
3 maanden geleden
Het is ook onduidelijk of DHL aangesloten is bij de geschillencommissie. Is het een bekende/betrouwbare webwinkel met keurmerk? Maar vraag je af hoeveel moeite je wil doen. Het is uiteindelijk ‘maar’ 40 euro.
tinus1969
3 maanden geleden
Ps is de webwinkel aangesloten bij een geschillencommissie? Want dan moet je daartegen klagen bij die geschillencommissie.
JuniorJunior
3 maanden geleden
Maar 40€ vind het wel de moeite om wat voor tedoen en een beetje principe
Inekez1
3 maanden geleden
Het principe is dat je van te voren zelf kiest of je de zending wil verzekeren of niet. Als je niet extra verzekert dan is je pakket standaard verzekerd voor 3,40 per kg. Waardevolle lichtgewicht pakketten kun je dus beter apart verzekeren, dat kost 2,50 per zending extra. Zoals elke verzekering: vooraf kiezen. Als jij ervoor kiest om iets niet te verzekeren, neem je dus zelf het risico. Dat mag. Maar dan kun je dus niet achteraf alsnog dezelfde rechten claimen als iemand die wel vooraf heeft gekozen (en betaald) voor een verzekering. https://www.dhlecommerce.nl/sites/default/files/content/PDF/Verzekering_DHLParcel_Consumenten_NL.pdf

Antwoorden (1)

Jij bent de opdrachtgever van DHL en die heeft de opdracht niet goed uitgevoerd. Je kunt dus de schade claimen bij DHL met je verzendbewijs. Als DHL de aflevering niet kan bewijzen, zullen ze de schade moeten betalen.
3 maanden geleden
JuniorJunior
3 maanden geleden
Zo werkt het dus niet bij hun
BertvN
3 maanden geleden
Juridisch gezien werkt het wel zo. Gewoon een brief naar DHL waarin je hun aansprakelijk stelt voor de schade wegens wanprestatie. DHL bepaalt niet hoe dit juridisch werkt.
TurfGraver
3 maanden geleden
DHL wil dus ook wel de overeengekomen (op moment dat je het aan hun afgeeft) schade vergoeden. Als je zelf niet regelt dat een waardevolle verzending extra verzekerd moet worden heb je (ook juridisch) geen recht.
Je kan van alles roepen wat er in zat. Een zakje diamanten?
HannekeJanssen
3 maanden geleden
Vrijdag was hierover een uitzending van Meldpunt (omroep Max): https://www.maxmeldpunt.nl/geld/kijk-uit-bij-kostbare-online-aankopen-bij-een-buitenlandse-fabrikant-let-op-deze-tips/
Lydiadada
2 maanden geleden
Misschien is nog de enige mogelijkheid dat je dus aan kunt tonen dat je het pakket hebt verstuurd en dat het dus aan de webwinkel is om te bewijzen dat het niet is aangekomen. Sommige pakketten raken ook weleens langere tijd vermist en komen dan ineens weer boven water en worden dan alsnog bezorgd.