Moet ik in dit geval afhandelingskosten betalen bij PostNL?

Ik heb een product besteld op internet.
Het pakketje komt uit China.
Het product (het pakketje) heeft een waarde van €12,99

Ik krijg nu een brief thuis van PostNL waarin mij wordt gevraagd om online meer gegevens in te vullen over het pakket, zoals de inhoud en de waarde. Na wat meer info op te zoeken lees ik dit:
https://www.postnl.nl/ontvangen/pakket-ontvangen/pakket-uit-het-buitenland/

Op die PostNL pagina staat dat onder de €22 geen BTW verschuldigd is voor pakketjes buiten de EU.
Als ik omlaag scroll, lees ik onderaan de pagina een alinea over "Afhandelingskosten". Hierin staat dat PostNL nog €13 aan extra kosten rekent.

Mijn twijfel is nu of ik die "Afhandelingskosten" ook moet betalen als ik het pakketje accepteer (en dus niet weiger en terug laat gaan naar de Chinese afzender).
Zou ik die afhandelingskosten van €13 moeten betalen, dan is dit (toevallig precies) even duur als het eigenlijke product, dus daarom wil ik even wat zekerheid opdoen van mensen die deze vraag lezen en zelf ervaring hiermee hebben.
Dus: ik ben geen BTW, of douanerechten verschuldigd. Maar, wél of géén PostNL afhandelingskosten?

3 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (1)

Nee. In de link die je zelf al geeft staat een duidelijk schema bij Wanneer betaal ik inklaringskosten?
Onder de 22 euro betaal je geen douanerechten, geen btw en geen inklaringskosten.
3 jaar geleden
JanTerh12
3 jaar geleden
Oh, heb het op mijn telefoon gelezen en zie het nu ook! (komt door horizontaal scrollen in tabel). Dankjewel voor je antwoord!