Gefrankeerd betekent gewoon dat er een postzegel op moet.
Uitgebreid gezegd: ontleend aan het Duitse frankieren ‘als afzender betalen voor verzending’, ofwel ‘vrijmaken van verzendkosten’ en in die zin een specifieke toepassing van algemener ‘vrijmaken’, dat ontleend is aan Italiaans francare ‘vrijmaken’. Dit is een afleiding van franco ‘vrij, vrijgemaakt van’.
PostNL: zomaar een kaartje sturen, maar je hebt geen postzegel? Ontdek de postzegelcode: de postzegel die je gewoon opschrijft. Binnen één minuut koop je deze online of via de PostNL‑app. Voor al je post naar binnen- én buitenland.
SimonV
3 jaar geleden
Inekez1
3 jaar geleden
+
In plaats van zelf een postzegel plakken kun je ook met de envelop naar een postkantoor / postagentschap gaan en daar laten frankeren. Er wordt dan een sticker opgeplakt als bewijs dat jij hebt betaald voor verzending. Je betaalt dan bij die balie. Handig als je geen postzegels in huis hebt en ook bijna nooit gebruik maakt van postzegels.
escape
3 jaar geleden
Feitelijk is dat onjuist. Gefrankeerd betekent niet dat er een postzegel op moet, maar dat er een postzegel op *zit*. Anders is het een "te frankeren enveloppe".

Andere antwoorden (2)

Dit is een gewone briefomslag met voldoende aantal postzegels.
3 jaar geleden
Francare is een Latijns woord en betekent vrijmaken. De Nederlandse vertaling is frankeren. De verzender van een poststuk heeft door te frankeren de port (transportkosten) reeds vrijgemaakt van de betaalverplichting, zodat de ontvanger geen (straf; is duurder) port hoeft te betalen voor ontvangst. Ook zonder frankering wordt post namelijk bezorgd. De geadresseerde wordt dan, te goeder trouw, gevraagd om te betalen. Tegenwoordig kan dit in Nederland via een online betaling, of door het retour sturen van een briefkaart aan de transporteur, met een frankeerbewijs van betaling.

Naast vooruitbetaalde postzegels, zijn ook een automaatstrook, een frankeerstempel of een postzegelcode, geldige frankeerbewijzen voor post.