Mag je oude postzegels nog gebruiken om je post mee te frankeren?

Bij het opruimen heb ik een stapel briefkaarten gevonden met voorgedrukte postzegel van 39 eurocent. Kan ik die uitknippen en er mijn post mee frankeren (uiteraard zoveel dat ik aan het gewenste portobedrag kom)?

4 jaar geleden
4.4K
Pieterke
4 jaar geleden
Voorzover ik weet mag dit niet. Je kunt de briefkaarten zelf echter nog wel gebruiken als je bijplakt ot het huidige tarief van 91 eurocent.

Antwoorden (1)

Je mag oude postzegels nog gebruiken als ze een waarde in eurocenten hebben (Dus geen guldencenten). Voorgedrukte postzegels uitknippen mag ook.
O nee, toch niet. “Het uitknippen en opplakken van op briefkaarten gedrukte postzegels is niet geoorloofd.”
Waarschijnlijk heeft dit ermee te maken dat een postzegel die niet van speciaal postzegelpapier gemaakt is, gemakkelijker te vervalsen is.
SimonV
4 jaar geleden
Rieneke1
4 jaar geleden
Dat is nou jammer, want het is een flinke stapel. Enfin hartelijk bedankt voor je antwoord Simon.
paulos
4 jaar geleden
"O nee, toch niet." ヅ
SentWierda
4 jaar geleden
@SimonV. Dan is er toch nog een niet geheel niet beantwoorde vraag. Op 15 februari 2011 stelde annswers een soortgelijke vraag - met als 'beste antwoord' van mesher dat het wel is toegestaan.
Dat 'soortgelijke' slaat op de vraag of het is toegestaan een voorgedrukte postzegel van een verhuiskaart uit te knippen en te plakken op een briefkaart.
SimonV
4 jaar geleden
Dat klopt. Vandaar dat ik eerst antwoordde: “Voorgedrukte postzegels uitknippen mag ook.” Mescher dacht dat het toegestaan was, maar zonder bron is zo’n antwoord weinig waard. Pieterke gaf hier als reactie dat het niet mocht, ook zonder bron…