Kan iemand de verzendkosten terug eisen na terugsturen product particulier?

Een man koopt een versterker via marktplaats van mij (Particulier). Samen een prijs overeen gekomen €35 voor versterker en €6,95 verzendkosten. Alles ok. En verstuurd.
Nu heeft de man de versterker weer terug gestuurd naar mij. (Omdat het toch net niet goede type was.).
Dus ik maak de €35 terug over.
Maar nu wil de man ook het geld van de verzendkosten terug. Dus de € 6,95.

Kan die de verzendkosten terug eisen ?

Ps. Heb zelf geen winkel of webwinkel.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.7K
Reddie
5 jaar geleden
Ik denk eerder dat HIJ de verzendkosten van de retourzending moet betalen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Zelfs al heb je een winkel De retourzending mag je laten betalen door de koper. Dat hoeft een winkel geeneens te vergoeden.
Kortom, niet terugstorten die €6,95
Utrecht
5 jaar geleden
Dit lijkt me echt zijn risico. Je bent geen winkel dus eigenlijk is gekocht = gekocht, garantie tot aan de deur.
Je bent al heel schappelijk geweest door het aankoopbedrag terug te betalen. Dat hij er vanaf ziet hoeft jou geen geld te kosten. De verzendkosten (heen en retour) zijn voor hem.
Inekez1
5 jaar geleden
Als particulier had je de versterker niet eens terug hoeven nemen. Verkocht is verkocht. Risico is voor de koper. Had hij van te voren meer of beter moeten uitzoeken of dit voor hem wel de goede versterker was. Persoonlijk zou ik trouwens nooit een versterker versturen. Die dingen kunnen er niet goed tegen als er met zo;n doos wordt gegooid en gestapeld en geschoven alsof er een paar schoenen in zit. Ik hoop voor je dat de versterker na 2 keer verzenden nog in dezelfde staat is als voor de verkoop.

Antwoorden (1)

Als je hebt geleverd wat was afgesproken heb je voldaan aan jouw deel van de overeenkomst. Consumentenrecht is hier niet van toepassing.
Een overeenkomst kan slechts worden ontbonden (teruggedraaid) wegens dwang, dwaling of bedrog. Heeft hij zich hier op beroepen? Het type is niet wat hij zocht, maar is dat zijn vergissing? Of was je niet duidelijk in je advertentie?
Oftewel: als het op geen enkele manier aan jou is te wijten dat het niet goed uitpakte had je de versterker niet terug hoeven nemen. En hoef je de verzendkosten dus ook niet te vergoeden. Is het echter geheel aan jou toe te rekenen (je hebt de vergissing in de hand gewerkt), dan draai je ook op voor de extra kosten.