Hoe werkt post naar het buitenland, wie ontvangt de frankering ?

Wanneer ik een brief naar Amerika wil sturen, ga ik naar het postkantoor in mijn gemeente en koop daar een (duurdere dan anders) postzegel. Wie ontvangt het geld ? Krijgt de Amerikaanse post daar ook wat van ? Hoe werkt het ?

10 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Niets! Ieder land heeft de verplichting elkaars post te behandelen en te bezorgen zonder dat daar een vergoeding tegenover staat. Dat is opgenomen in een zgn. Postwet dat ieder land in de wereld heeft.

Vroeger waren de post- en telegraafbedrijven voornamelijk staatsbedrijven die borg stonden voor een correcte en integere bestelling van aangeboden briefpost en verzonden telegrafieverkeer (telegrammen). Later kwam daar ook de telefonie bij.
Betaald wordt door de verzender van het poststuk d.m.v. te plakken zegels die een waarde vertegenwoordigen (frankering) en vooraf gekocht moeten worden bij een postkantoor of een postagentschap dat de zegels uitgeeft.
Deze postzegels verliezen hun waarde op het moment dat ze op het te verzenden poststuk geplakt worden en afgestempeld worden op het eerste kantoor waarop het passeert op weg naar de eindbestemming.

De hele post- telegrafie- en telefonie business was dus voorbehouden aan de staat van ieder land en mocht niet door particulier bedrijven gedaan worden.
Daarvoor werden internationale postverdragen gesloten die ondermeer bepaalden dat post vanuit het ene land naar het andere land belangeloos afgehandeld dient te worden met dezelfde zorgvuldigheid als waarmee de binnenlandse poststukken behandeld worden.
Daarbij werd bepaald dat het verzendende postbedrijf ook de ontvangen frankeringsgelden (geplakte postzegels van dat land) in zijn geheel mag houden.

Per saldo hoeft dat geen verliespost te zijn voor een postbedrijf dat post moet bezorgen vanuit een ander land waarvoor het geen vergoeding krijgt. Immers, ook vanuit dat land wordt internationaal post verzonden waarvan dat land de opbrengst mag houden.

Sinds de privatisering van staatsbedrijven zijn de postbedrijven in handen gekomen van particuliere partijen en zijn er meer particuliere initiatieven ontstaan (concurrentie), maar zijn de postwet per land en de internationale postverdragen op die postbedrijven onverkort van kracht gebleven.
Dit is vooral nodig om ervoor te zorgen dat de postbedrijven volgens internationale standaarden hun diensten correct blijven uitvoeren en elkaars post netjes behandelen.
Dit geldt overigens (nog) niet voor binnenlandse post tussen concurrerende postbedrijven.
Dus zal Post.nl geen post behandelen van Sandd en omgekeerd en zijn de frankeringszegels niet geldig op elkaar diensten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Over je laatste opmerking: "Dus zal Post.nl geen post behandelen van Sandd en omgekeerd en zijn de frankeringszegels niet geldig op elkaar diensten.": iedereen die post ontvangt van Sandd of een vergeijkbaar postbedrijf anders dan PostNL, die niet voor hem of haar is bedoeld, mag deze post retour afzender sturen en in een brievenbus van PostNL gooien. PostNL zorgt dan (wel) voor de verwerking van die post.
catamiki
10 jaar geleden
wow, de post kon dus blijkbaar al wat de wereldpolitiek nog niet kan
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Antoni, ja dat klopt, maar verder dan het eerste verzamelpunt van Post.nl komt die retourpost dan niet. Sandd haalt dan op gezette tijden bij Post.nl de voor Sandd bedoelde post weer op. Ook daar zijn afspraken over die onder de Postwet vallen.
Maar het is niet de bedoeling dat Sandd post van Post.nl gaat bezorgen en vice versa.
Retour post of verkeerd bezorgde post valt onder de directe werking van de Postwet en wordt volgens onderlinge afspraken verder verwerkt door elkaars diensten.
Antoni
10 jaar geleden
In aanvulling op mijn eerste reactie: Zie ook: http://www.marketingonline.nl/nieuws/bericht/landelijke-regeling-retourpost-tussen-postbedrijven
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Antoni,
Dit bulletin stamt uit 2005. Het huidige postbedrijf Post.nl heette toen nog TPG post en later zelfs een tijdje TNTpost. Dus allang niet relevant meer. De diverse postbedrijven hebben inmiddels al andere regelingen getroffen die met gesloten beurzen uitgevoerd kunnen worden. De retourpostregeling is voor de consument inderdaad aanbieder onafhankelijk gebleven. Maar dat laat onverlet dat de verschillende bedrijven elkaars primaire post niet behandelen.
Antoni
10 jaar geleden
@Beer56, dank voor je extra uitleg.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Catamiki, Postbezorging is in beginsel altijd al een (wereld)politiek belang geweest..
Met name het in de postwet omschreven briefgeheim en de rechtskracht daarvan ook in de internationale postverdragen moet er mede voor zorgen dat diplomatieke post ongeschonden ter bestemming kan komen, ook in het buitenland.
Het briefgeheim is dus mede tot stand gekomen omdat de internationale politiek er belang bij heeft dat vertrouwelijke stukken ook vertrouwelijk blijven, zeker in de briefwisselingen tussen ambassades en diplomatieke vertegenwoordigingen en hun thuislanden.
catamiki
10 jaar geleden
Ik vind het allemaal zeer wetenswaardige uitleg. Heb veel bijgeleerd, bedankt allemaal !