Hoe kan een treinmachinist snelheid houden?

Stel max is 140 km/h. Is er dan iets van een 'automatische piloot die de trein hierop houdt? Heb 't op trainsimulator geprobeerd, maar is toch lastig, zeker bij hellingen e.d.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

dit gebeurt door Automatische Trein Beïnvloeding (ATB) systeem , er zijn ook nog ETCS en andere beveiligingssystemen, zie link
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Bij mijn weten kan ATB alleen een noodremming inzetten, en wel wanneer de machinist te snel rijdt. Bij zo'n noodremming wordt de trein geheel tot stilstand gebracht. ATB is niet in staat te werken als cruise control. Als de trein 140 km/u mag, en de machinist zakt in tot 100 km/u, vindt de ATB dat prima.
In tegendeel: treinen hebben een dodemansknop die de trein tot stilstand brengt als je hem loslaat.
Natuurlijk is ATB, voor zover aanwezig de manier om een trein in een druk of moeilijk gebied te sturen.

Toegevoegd na 45 seconden:
Lijkt een beetje op cruise control
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Dodemansknop moet regelmatig worden ingedrukt. Een dodemansknop die continu moet worden ingedrukt is niet handig: dan zou een machinist die een hartaanval krijgt, toevallig voorovergebogen op de dodemansknop kunnen vallen, waarna de trein met de dode machinist gewoon door zou kunnen rijden. ATB is geen cruise control. ATB grijpt slechts in wanneer de machinist de maximumsnelheid overschreidt. In dat geval zal de ATB via een noodremming de trein geheel tot stilstand brengen. ATB is overigens verplicht. Een heel enkele keer heeft een bijzondere trein geen ATB; zo'n trein moet speciale ontheffing krijgen om te mogen rijden. ATB dient in ieder geval niet voor het sturen van een trein.