Waarom vallen er de laatste tijd zo veel treinen (sprinters) uit op het traject Baarn-Utrecht Centraal?

De afgelopen weken rijden er steeds treinen niet in beide richtingen op het traject Baarn-Utrecht Centraal. Ik heb bij de servicebalie van de NS (op Utrecht Centraal) en aan conducteurs gevraagd waarom de treinen niet reden, maar die wisten niet eens dat de treinen niet gereden hadden. Ook op de NS-site stond niets aangegeven. Weet iemand misschien wel waarom de treinen niet rijden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (3)

Werkzaamheden?
http://www.ns.nl/werktrajecten/index.form

Storingen?
http://www.ns.nl/storingen/index.form
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet alleen Baarn-Utrecht, maar nog veel meer trajecten. De NS is de afgelopen weken weer bezig geweest met een proef 'spoorboekloos reizen' tussen Amsterdam en Eindhoven. Die proef is goed geslaagd, in de zin dat je als reiziger absoluut niet meer van het spoorboekje uit kon gaan.

Het idee was om in de spits zes treinen per uur te laten rijden op het traject Amsterdam-Eindhoven vv. Dat werd chaos. En omdat Utrecht op dat traject ligt, en de meeste andere trajecten ook over Utrecht gaan, is het gevolg dat het treinverkeer door heel Nederland om de haverklap op zijn gat ligt.

Ik heb het zelf helaas ook aan den lijve ondervonden. Ik moest de afgelopen weken veel op en neer tussen Utrecht en Eindhoven, en niet om een leuke reden. Dan is het extra frustrerend als je uren onderweg bent. Het dieptepunt was nog wel toen ik van Amersfoort naar Eindhoven moest, er haast bij was omdat ik in Eindhoven echt nodig was, en ik vervolgens gedurende vijf uur (!) wegens gebrekkige organisatie en onjuiste informatievoorziening de ritten Amerfoort-Utrecht, Utrecht-Arnhem-Nijmegen, Nijmegen-Den Bosch en Den Bosch-Eindhoven mocht maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Yep, dit zijn inderdaad de ongewenste neveneffecten van de proef ETMET (Elke Tien Minuten Een Trein), officieel Hoogfrequent Spoorvervoer geheten, in de volksmond bekend als Spoorboekloos Reizen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10-10 wordt echt een feestje...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pas wel op SuzyQ, ik reisde ooit tussen Utrecht en Bijlmer (treintijd: half uur) in de spitstijden, en al snel reisde ik een uur voor en een uur na mijn eigenlijk geplande tijden, want dan kwam ik wel te vroeg aan (en ging ik te laat naar huis) maar dan was ik er tenminste. Als ik ‘op tijd’ wegging was dat zelden zo.
Record: een keer heen, 5 uur, en een keer terug, 6 uur (in een en dezelfde week).
Waarop ik me meldde bij een uitzendbureau: elk werk was goed als ik maar niets meer met NS te maken had.
Een week later was ik aan de slag, als omroeper bij ProRail ;-) (Waarna ik wel snapte waarom het steeds zo in de soep liep, maar ja…)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat dat echt zoveel treinverkeer voor de hele dag ontregeld. Het is gewoon ernstig. Bedankt voor het antwoord:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Hippo: was dat toevallig afgelopen winter? Dan hebben we misschien op hetzelfde perron staan te blauwbekken. Zucht, waarom reis ik ook alweer met de trein?
Cryofiel
13 jaar geleden
Dat laatste kan ik je wel vertellen. Uit eigen ervaring. Met de trein heb je weliswaar kans op problemen, maar in 97% van de gevallen is je reistijd heel voorspelbaar - misschien vijf minuten later op de plek van bestemming, maar daar blijft het bij. In slechts 3% van de gevallen heb je een heel grote vertraging. Met de auto heb je eveneens kans op problemen. Dan is je reistijd echter totaal onvoorspelbaar. In 80% van de gevallen wijkt je huidige reistijd meer dan vijf minuten af van je gemiddelde reistijd. En ook bij de auto heb je kans op heel grote vertragingen. Met de trein is de reistijd dus een tikje langer, maar heel voorspelbaar. Met de auto ben je er gemiddeld sneller, maar is er een grotere en frequentere spreiding rond dat gemiddelde; daardoor is de reistijd onvoorspelbaar. In de trein kun je zitten (ik tenminste altijd wel, ook in de spits) en iets nuttigs doen ("ogen sluiten" valt ook in die categorie). In de auto kan dat niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien heb ik gewoon pech, maar mijn score 'voorspelbare reistijd' van het afgelopen jaar lag beduidend onder de 97%. Met een voorzichtige gok zou ik zeggen: eerder rond de 75%, en dan tel ik de vertragingen van enkele minuten (die merk ik niet eens meer op) niet mee. Maar de auto is in dit land inderdaad ook niet ideaal.
Cryofiel
13 jaar geleden
Op welk traject rijd jij dan? De auto is zekers niet ideaal. Hier worden twee keer per dag alle snelwegen afgesloten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah, dat is het nou juist. Ik heb het afgelopen jaar verschillende trajecten gehad, en een wreed toeval wil dat dat bovengemiddeld vaak de trajecten met problemen zijn. Bijvoorbeeld Utrecht-Houten in de periode van spoorverbreding, Utrecht-Amsterdam toen dat traject extra zwaar getroffen werd door het winterweer. De afgelopen weken Utrecht-Eindhoven waar iedere keer dat ik op het perron stond het niet eens lukte om ieder uur een trein te laten rijden, laat staan iedere tien minuten. En dan nog een keer of tien Utrecht-Maastricht/Heerlen, wat gewoon zo'n lange rit is dat de kans groter is dat er érgens onderweg iets gebeurt dat vertraging veroorzaakt.
Cryofiel
13 jaar geleden
Nee, dat is niet wat er aan de hand is. Bij elke aansluiting is vooraf bepaald wat de maximale wachttijd is. Heeft trein 1 een vertraging die lager is dan de maximale wachttijd, dan zal trein 2 wachten. Heeft trein 1 meer vertraging, dan zal trein 2 vertrekken. De passagiers zullen dat helaas vaak niet begrijpen. Als trein 2 echter te lang zou blijven wachten, zou je de overstappende passagiers uit trein 1 daarmee weliswaar een plezier doen, maar de passagiers in trein 2 niet. Zeker niet als die, door het wachten van trein 2, hun aansluiting ergens verderop zullen missen. Verder heeft elke trein een bepaald tijdslot. Een trein heeft namelijk een zogenaamd treinpad nodig - dat is een route over de sporen en door de wisselstraten, die gedurende een bepaalde tijd voor die trein is gereserveerd. Wanneer een trein te laat rijdt, houdt hij straks ergens anders een wisselstraat bezet, waardoor andere treinen ook vertraging zullen oplopen. Of hij staat op het volgende station op een ander tijdstip langs het perron, waardoor een andere trein moet wachten voordat die het station kan binnenrijden. Om een gigantisch domino-effect te vermijden, heeft de NS samen met ProRail voor elke aansluiting een maximale wachttijd uitgerekend. Die maximale wachttijd is (als het goed is) zodanig gekozen, dat er zo weinig mogelijk mensen worden benadeeld. Voor jou is het in dit geval lullig - maar nu worden misschien 50 mensen benadeeld, terwijl langer wachten zou betekenen dat er 300 mensen worden benadeeld.
Ik weet wel dat de laatste weken tussen baarn en utrecht een aantal springers zijn geweest, en een keer een bankstel/stoel..Werk zelf in amersfoort bij de ns, dat kan het zijn.