Hoe werkt het geldsysteem van een studenten ov-chipkaart precies?

Het probleem zit namelijk zo:
Mijn vriendin heeft ook een studentenkaart. Elke keer als zij incheckt ziet zij op het scherm dat er 4 euro instaptarief afgeschreven wordt. Als ze vervolgens uitcheckt, wordt de 4 euro weer bijgeschreven (het reizen is immers gratis). Ooit is ze vergeten uit te checken, waardoor -4 euro op haar kaart had staan, waardoor ze er 5 euro op moest zetten.

Niet alleen mijn vriendin, maar meerdere klasgenoten hebben dit.

Ik heb ook een kaart (dezelfde), maar bij mij wordt er geen 4 euro afgeschreven als ik incheck. Ook ben ik al 4 of 5 keer vergeten uit te checken sinds dat ik hem heb (ongeveer een jaar geleden). Er is geen geld afgeschreven en ik heb geen brieven thuisgekregen. Ook is de kaart niet geblokkeerd (wat sommige studenten ook beweren).
Ik heb het nagevraagd bij Hermes (busmaatschappij in Eindhoven) en die man zei dat het voor een studentenkaart niet uitmaakt of je nu uitcheckt of niet, er staat namelijk toch geen geld op. Dat geldt voor mij, maar voor veel mensen uit mijn klas niet, terwijl zij ook dezelfde kaart hebben.

Hoe is dit mogelijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

wat zou kunnen, is dat jij een ov chip kaart hebt met studentenkaart erop, omdat je boven de 18 bent. en dat je klasgenoten onder de 18 zijn en er een gewoon maandabonnement op hebben staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben 20 jaar en één van de jongste van de klas ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan heb ik dus geen gelijk.
maar het had gekund
Toen ik een studenten OV chipkaart had, hoefde ik niet in en uit te checken.. Omdat je gratis kan reizen met de studentenkaart is het niet nodig om in te checken.
Dit geld trouwens wel alleen in de trein. De bus weet ik niet precies hoe het zit qua geld..