Mag je in de spits in de 1e klas zitten van de trein als het druk is?

Of was dat alleen met de Corona?

een jaar geleden
5.6K
ronron1212
een jaar geleden
Nee dat mag niet.
Pieterke
een jaar geleden
Dat mag niet. Je kunt er een boete voor krijgen.
Amadea
een jaar geleden
Heel soms, als het in de eerste klas niet druk is, geeft een conducteur daar wel eens toestemming voor. Ik heb dat wel eens meegemaakt.
VraagAntwoord66
een jaar geleden
Soms word er weleens omgeroepen dat dat mag. Maar dat is echt zelden. Dus het antwoord is "nee"
Dutch123
een jaar geleden
Ik heb ook wel eens mee gemaakt dat ik met mijn eersteklas kaartje niet kon zitten, omdat de conducteur toestemming had gegeven dat mensen 1e klas konden zitten met hun 2e klas kaartje vanwege de drukte.
Maar nee, officieel mag het niet, maar soms geeft de conducteur toestemming. Wat naar mijn mening niet juist is. Er zou een structurele oplossing moeten komen voor overvolle treinen in de spits.
HannekeJanssen
een jaar geleden
@Dutch: Ik vind die eerste klasse sowieso zwaar achterhaald... ALtijd ZO mal om te moeten blijven staan, soms met moeite en pijn, met uitzicht op lege stoelen in de 1e klasse..
HeerVoldemort
een jaar geleden
Je mag zelfs niet in de eerste klas staan. Omdat de NS zegt: "Je koopt een vervoersbewijs, geen kaartje voor een zitplaats."

Antwoorden (2)

Tuurlijk mag dat, waarom zou er anders een 1e klas afdeling in de trein zijn?
Wél moet je daarvoor het juiste (eerste klas) kaartje hebben.
een jaar geleden
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
Gezien de vraag is dit wel een juist antwoord. Begrijp die min niet.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Dit is de vraag bewust verkeerd interpreteren. Min is m.i. terecht.
Ik denk dat de vraagsteller bedoelt: mag je in de 1e klas zitten met een 2e klas kaartje? Ik reageerde al op jouw antwoord met "Tuurlijk mag dat NIET". Want formeel mag je niet met een tweede klas kaartje in de 1e klas zitten, of zelfs staan - zelfs als er in de 1e klas wél voldoende ruimte is...
een jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Klopt. Ik heb ook een bron voor je:
https://community.ns.nl/in-de-trein-11/mag-ik-in-de-1e-klas-plaatsnemen-als-het-druk-is-in-de-2e-klas-665#:~:text=Als%202e%20klas%20vol%20is,de%201e%20klas%20gaan%20zitten%3F&text=Neen%2C%20niet%20zonder%20meer.,klas%20zonder%20een%20geldig%20vervoersbewijs.