Moet ik uitchecken met mijn OV chipkaart als ik maar 5 minuten op een ander station moet zijn?

Ik moet max. 5 min op een ander station zijn. Vind het dan zonde om volle pond te betalen. Bij NS kan je voor 60 min op een station staan. Dien ik hiervoor uit te checken als ik meteen de eerstvolgende trein pak naar het instap station?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
3.3K
Amadea
2 jaar geleden
Als die overstap met een andere vervoersorganisatie is, dan moet je inderdaad uitchecken bij NS en inchecken bij die ander.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
@Amadea ik reis met dezelfde vervoerder terug

Antwoorden (1)

Ja. De heenreis en terugreis zijn 2 reizen. Als jij incheckt op station A dan heb je een geldig vervoersbewijs tussen station A en station B. Maar niet tussen station B en station A. Je moet dus op station B uitchecken en weer inchecken en dan op station A weer uitchecken. En ja, je betaalt dan 2 keer. Je reist ook 2 keer. Of je tussendoor 5 minuten, 5 uur of 5 dagen in plaats B blijft maakt niet uit.

Dat je bij station A zou kunnen inchecken en binnen 60 minuten weer uitchecken op station A (wat dus niks kost) is bedoeld voor o.a. mensen die iemand uitzwaaien of ophalen, of mensen die van plan zijn met de trein te gaan maar daar na het inchecken toch vanaf zien. Het is nadrukkelijk niet de bedoeling dat men binnen die 60 minuten een retourtje kan maken naar een ander station en terug.

Check je in op station A en check je niet uit op station B en ben je ook niet binnen 60 minuten terug op station A, dan wordt automatisch het instaptarief afgeschreven.

Krijg je controle in de trein tussen station B en A dan betaal je nog veel meer dan het volle pond.