Ik wil reizen met jongeren dagkaart van ns. Kan ik ook een paar min. eerder de trein nemen?

Die dagkaart is geldig buiten de spits, dus weer v.a. 9u, kan ik de trein van bijvoorbeeld 08:54 ook al nemen?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
21.6K
Pieterke
2 jaar geleden
Nee dat mag niet. 9 u. is 9 u. Als je toch de trein van 8.54 neemt loop je kans op een bekeuring.
Inekez1
2 jaar geleden
Check gewoon met je normale ov kaart in voor 9 uur. Het eerste station dat je bereikt na 9:00 uur check je uit met je ov chipkaart. Vanaf daar reis je verder met je dagkaart.
Utrecht
2 jaar geleden
De dagkaart is geldig buiten de spits, dus vanaf 9u.
Wat is hier onduidelijk aan? 9u is 9u en niet 6 minuten voor 9.
Dus vóór 9u kan je deze dagkaart niet -geldig- gebruiken.

Antwoorden (4)

Het moment dat je de trein neemt moet na 9 uur zijn. Dus je zal de trein van 8.54 niet mogen nemen.
2 jaar geleden
Dat kun je wel, maar bij kaartjes controle laat de conducteur je een enkel betalen, tussen de plek waar je instapt, en het eerste station dat de trein bereikt na 9 uur.
2 jaar geleden
Pieterke
2 jaar geleden
@Edraket: Dat zal de ene conducteur wel doen en de andere niet. Als de conducteur dat wel doet is dat uit coulance. En hoe weet hij zeker dat je ingestapt bent waar je zegt ingestapt te zijn? De jongeren dagkaart geldt alleen in de daluren en die beginnen om09.00 uur. De conducteur mag in principe een boete geven (al zal dat niet zo snel gebeuren denk ik). https://www.ns.nl/uitgelicht/jongeren-dagkaart.html
De vertrektijd is 9.00 uur of later.
Je mag geen minuut eerder dan 9.00 uur vertrekken.
Wel mag je vanaf 8.55 uur inchecken: de NS hanteert een incheckmarge van 5 minuten.
Bron: https://community.ns.nl/abonnementen-2/daluren-marge-s-50746
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Volgens de bron die je aanhaalt is er zelfs een reismarge van 5 minuten. Je zou dus vanaf 8.55 mogen inchecken én direct reizen. Maar niet vanaf 8.54.
Yes, klopt inderdaad. "Vanaf 06:30, tussen 09:00 – 16:00, en 18:30 – 04:00." met een marge van 5 minuten. Wanneer je in de spitsuren dreigt te geraken dien je tegenwoordig ook weer uit te stappen. Dit was eerder niet het geval.
een jaar geleden