Hoe zit het met omrijden als je met de OV-chipkaart reist? En hoe doe je dat als je hebt afgesproken en daarna doorreist?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Bij de NS ligt het er puur aan wat je begin- en eindstation is, net als wanneer je een kaartje koopt. Als je om moet reizen, bijvoorbeeld omdat de trein op een bepaald traject niet rijdt, check je wel in bij hetzelfde begin- en eindpunt, en betaal je dus voor de reis van begin- naar eindpunt.

Bij de bus betaal je de gereisde kilometers.

Als je tussendoor uitstapt (uitcheckt) en binnen een bepaalde tijd weer incheckt, wordt dat gezien als een overstap, dus je betaalt dan niet opnieuw het starttarief. Op het scanapparaat staat dan ook het woord 'overstap' in het schermpje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jawel, in de bus moet je aan de chauffeur laten zien dat je wit reist. Dus als je niet uitcheckt bij het uitstappen, moet je als je weer instapt toch 'bliepen'. Maar dan check je uit, niet in. En vervolgens kun je een bepaalde tijd niet opnieuw inchecken, dan zegt het apparaat dat je al ingecheckt bent. Je moet in de bus dus echt uitchecken en opnieuw inchecken.

Andere antwoorden (1)

Als je omrijdt, dan word je geacht om uit te checken bij het tussengelegen station, en weer in te checken bij datzelfde station. Dat is op zich niet lastig, immers, je rijdt niet voor niets om. Is iets anders wanneer je om rijdt omdat er vertraging is, of een blokkering van de normale route; dan kun je blijven zitten.