Waarom bestaat de derde klas in het vervoer niet meer?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
11.6K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Eigenlijk is de oude 1e klas in 1956 afgeschaft en niet de 3e :-)
LeonardN
4 jaar geleden
Hmm zo wordt het op de wiki-pagina inderdaad uitgelegd, maar de bron die ze daarvoor zeggen te gebruiken vertelt het anders. http://www.dbtrains.com/nl/tijdperkIII.12
Vanaf 1956 verdween de derde klas, de tweede en eerste klas werden de nieuwe eerste klas en de derde klas werd de tweede klas.

Het beste antwoord

In 1956 reden er geen treinen meer met derde klasse.
Omdat het verschil toentertijd tussen eerste en tweede klasse minimaal was (soms geen verschil), werd derde klasse weggehaald.
Derde klasse werd tweede klasse. Ofwel de houten banken van derde klasse werd tweede klasse.
Tweede klasse werd allemaal eerste klasse. Eerste klasse bleef natuurlijk ook eerste klasse.
Op de dag van vandaag is het verschil tussen eerste en tweede klasse ook minimaal geworden. Je hebt iets meer beenruimte en een iets fijnere zitting.
Een groep pleit om alles gelijk te maken, dus eerste en tweede klasse afschaffen, zodat iedereen kan zitten. De tweede klasse is dan niet meer stampvol. De eerste klasse kan gebruikt worden. Ofwel iedereen kan zitten.
Aan de andere kant zijn er ook mensen die weer een derde klasse willen. Gewoon een wagon waar je alleen kunt staan.
Wat is wijsheid?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
+
De bron waaraan wiki refereert vertelt het anders dan de wiki zelf. http://www.dbtrains.com/nl/tijdperkIII.12
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt voor de mooie aanvulling.

Andere antwoorden (2)

Omdat dit een Europees niveau afgesproken wijziging was die inging op 3 juni 1956. Voor die tijd hadden sommige treinen (alleen grensoverschrijdende) een extra comfortabel rijtuig dat de eerste klasse genoemd werd. Feitelijk was het die eerste klasse die afgeschaft werd. Want wat derde klasse werd genoemd was vanaf toen de tweede klasse, en wat voorheen de tweede klasse heette werd de eerste klasse. Heel Europa kent nu een tweeklassensysteem.
Amadea
4 jaar geleden
Tot 1956 kenden we in Nederland 1e, 2e en 3e klas, net zoals de meeste landen in Europa (sommige landen kenden ook een 4e klas). De UIC (Internationale Spoorweg Unie) stelde voor om over te gaan naar een tweeklassensysteem. In 1951 besloot Europa, dit voorstel te volgen, en met ingang van de zomerdienstregeling in 1956 over te gaan naar een tweeklassensysteem.
Maar voor Nederland betekende dit in werkelijkheid, dat de toenmalige superluxe eersteklas werd afgeschaft en niet de derde klas.. Deze eerste klas was in de treinen toch al niet meer aanwezig. Wat we nu eersteklas noemen was tot de wijziging de tweede klas. En de derde klas werd de tweede klas.