Waarom hebben stadsbussen geen gordels?

En waarom een touringcar wel? Ik vroeg mij dat af.

5 jaar geleden
2.7K
Amadea
5 jaar geleden
Zie https://www.startpagina.nl/v/vervoer/openbaar-vervoer/vraag/22569/bussen-gordels/
Bordensteker
5 jaar geleden
In 1973 vloog ik mee in een Amerikaans luchtschip (een zgn. blimp) en was toen verbaasd dat daar helemaal geen riemen aan de stoelen waren aangebracht. Ik besefte daarna dat de krachten die de luchtbewegingen tijdens de vlucht op een luchtschip uitoefenen inderdaad nooit nodig maken dat de inzittenden vastgebonden zitten. In een vliegtuig is vastgebonden zijn in turbulentie wél nodig, want een vliegtuig kan hevig door elkaar geschud worden.
Een luchtschip weegt per saldo niets, maar heeft desondanks een enorme massa en vaart bovendien vrij langzaam. Het wordt daardoor niet zoals een vliegtuig door elkaar geschud. Dat luchtschip was gecertificeerd volgens vrij oude U.S. Navy normen. Er bestonden immers geen recente voorschriften voor luchtschepen; de Amerikaanse marine (vanouds belast met toezicht op luchtschepen) is in 1960 gestopt met iets met luchtschepen te doen. (Marine > schepen en zo > “waarom zou je je op een groot schip ook moeten vastbinden?”) (zie vervolg)
Bordensteker
5 jaar geleden
In 1992 heeft men (inmiddels vanuit luchtvaartprincipes redenerend) alsnog riemen geadviseerd voor zulke luchtschepen; niet vanwege de bewegingen tijdens start, landing, en vliegen in turbulentie (dan was men wel eerder op dat idee gekomen), maar blijkbaar met het oog op wat er kan gebeuren bij een onverhoopte duikvlucht eindigende in een crash. Dus overeenkomstig de inzichten ten aanzien van auto’s: daar dienen ze (buiten een afgehuurd circuit van Zandvoort) eigenlijk ook alleen voor wanneer de auto botst cq bij een ongeluk betrokken raakt. Die wijziging in de betreffende Advisory Circular is te vinden in https://www.faa.gov/documentLibrary/media/Advisory_Circular/AC_21_17-1A.pdf (bijna onderaan blz. 5), alleen staat er daar geen nadere uitleg bij.

Antwoorden (1)

Een stukje tekst hierover uit NRC (2017)

"In touringcars voor buitenlandse reizen zijn passagiers sinds maart 2006 wettelijk verplicht een veiligheidsgordel te dragen – indien die aanwezig is (bij bussen die voor 1999 zijn gebouwd is dat niet altijd het geval). Ook bij streekbussen die sneller mogen dan 80 kilometer per uur is er een gordelplicht. In dat geval mogen mensen ook niet staan tijdens de rit. Maar verder ontbreekt bij stads- en streekvervoer de riem. Ook treinen, trams en metro’s zijn gordelloos.

Volgens Patrick Rugebregt van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeer zijn er twee belangrijke redenen dat bus en trein van de gordelplicht zijn ontheven: „Het is inefficiënt vanwege het vele in- en uitstappen en het maakt staanplaatsen onmogelijk. Beide zijn dus niet gerelateerd aan de verkeersveiligheid.” Een ander mogelijke reden is het lage risico voor passagiers, vermoedt Rugebregt. „In de periode tussen 2000 en 2009 vielen er gemiddeld negentien gewonden en een dode per jaar onder gebruikers van het openbaar vervoer.” Recente cijfers ontbreken. Buschauffeurs dragen overigens wel een gordel; treinmachinisten niet.

Ira Helsloot, hoogleraar Besturen van Veiligheid aan de Radboud Universiteit Nijmegen bekijkt het van de financiële kant: „De investering in gordels is sowieso de baat van minder slachtoffers niet waard. Dit geldt overigens ook al voor autogordels achterin, die tot de minst kosteneffectieve veiligheidsmaatregelen behoren. De investering per auto is gering, maar de opbrengst is zo laag dat het uiteindelijk tientallen miljoenen kost per voorkomen slachtoffer, terwijl we elders een grens van grofweg drie miljoen euro hanteren.” Wat de bus betreft zijn het dus praktische bezwaren en economische overwegingen die ervoor zorgen dat we gordelloos reizen."
Toegevoegd op 15 november 2018 05:58: bron
Computoon