kan ik een weekabonnement voor het openbaar vervoer kopen in italie (toscane)?

Ik ga deze zomer op vakantie in toscane naar camping le marze voor 8. het is een studentenreis met de bus daarheen. ik zou graag veel van de plek willen zien en ik kan een fiets huren voor de dingen dichtbij maar ik zou ook graag naar een van de grote steden gaan die in de buurt liggen zoals florence,rome, pisa of naar de warmwaterbronnen in Saturnia. dit is te ver om te fietsen en zou graag een weekabonnement aanschaffen voor het openbaar vervoer, echter kan ik alleen abonnementen vinden voor in de steden zelf. waar kan ik zoiets aanschaffen?

alvast bedankt voor de tijd :)

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (1)

Je kunt een Interrail One Country pas kopen voor alle treinen in Italië. Afhankelijk van je leeftijd en het aantal dagen dat je wil reizen kost dat 105 euro (voor 3 dagen, te gebruiken binnen een maand, dus die kun je verspreiden over de hele week). Geldig in alle treinen, maar niet in de bus! Daarmee kun je dus een dagje naar Rome, Florence en Pisa, maar niet naar Saturnia.

Bedenk wel dat de reistijden daar veel langer zijn dan in Nederland. Met trein of bus naar Florence ben je al snel 4 uur onderweg. Ik neem aan dat je weer gewoon op de camping wil slapen 's avonds, dus dezelfde dag ook weer 4 uur terug moet reizen. Dat is dan vanaf het station in Grosetto, ± 15 km van de camping, dus de reistijd daarnaartoe moet je er nog bij tellen. Er blijft dan niet heel veel tijd over om in Florence iets te bekijken.
Hoewel Saturnia veel dichterbij ligt, is ook die reistijd met de bus vanaf Grosetto bijna 4 uur. Je moet dan overstappen in het plaatsje Albinia, waar je 2 uur hebt voor je overstap, dus ook daar nog even kunt rondlopen.
De reistijd naar Saturnia is relatief lang. Wegen zijn er niet recht en vlak zoals in Nederland, maar slingeren met veel bochten omhoog en omlaag, waardoor er niet hard gereden kan worden. Bussen rijden niet vaak, soms maar 4 of 5 keer per dag. Daardoor kan het zijn dat je pas in de middag op je bestemming kunt aankomen en een paar uur later alweer terug moet. Goed van te voren alles uitzoeken en plannen dus!

De trein naar Rome doet het in minder dan 2 uur, de Flixbus naar rome in iets meer dan 2 uur als je de snelste verbinding hebt (anders 2,5 tot 3,5 uur enkele reis). Ook vanaf het station in Grosetto, dus extra reistijd daarnaartoe en terug.

Goedkoopste (en relatief snelle) manier van reizen is de Flixbus. Kaartje naar Rome (enkele reis) vanaf 5 euro, afhankelijk van de tijd waarop je reist. Dat is goedkoper dan welk abonnement dan ook! De bussen rijden niet elke dag heel vaak, dus als je op 1 dag op en neer wil moet je dat goed plannen. En van te voren reserveren via internet!