Wat zijn de uren in de grote vakantie voor de bus te nemen van Tilburg naar de Efteling?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.9K
tinus1969
6 jaar geleden
9292.nl al geprobeerd?

Antwoorden (2)

Snelbuslijn 801 rijdt twee keer per uur van Tilburg naar de Efteling. Op station Tilburg vertrekt de bus 1 of 2 minuten na het hele en na het halve uur. De allereerste rijdt om 06.32 uur, en die is om 6.52 uur bij de Efteling.

Bron: Dienstregeling 2018 Oost-Brabant Arriva ('k weet helaas niet hoe je de rechtstreekse link naar de pdf van dat busboekje kunt vinden...).
Amadea
6 jaar geleden
Bordensteker
6 jaar geleden
@Amadea
Ik was van plan om alleen even die pdf link voor je op te zoeken, maar ik kwam al zoekende tot de conclusie dat jouw bron niet klopt.
Ik heb trouwens heel die lijn 801 niet in het busboekje gezien!
Een snelbuslijn naar de Efteling die daar om 06:52 aankomt, waar de poort pas om 10 uur opengaat, kán ook niet kloppen. https://www.efteling.com/nl/park/openingstijden . Een www2 pagina speciaal over vervoer naar de Efteling https://www2.arriva.nl/efteling blijkt trouwens niet up-to-date!
De basisdienstregeling tussen Tilburg en de Efteling is op werkdagen een kwartierdienst doordat er twee lijnen om de beurt rijden: de 300 en de 301, allebei van Tilburg via de Efteling en Waalwijk naar den Bosch. Ook in de vakanties.

Vertrektijd station Tilburg om bijvoorbeeld 10:02 (lijn 301), 10:17 (lijn 300), 10:32 (lijn 301), 10:47 (lijn 300), 11:02 (lijn 301), enzovoort. Ze hebben alleen verderop een iets verschillende route.

In het weekend en op feestdagen rijdt de 300 echter niet en dan heb je alleen de 301 die dus om het halfuur rijdt, wel op iets ander tijdstip: 10:12 en 10:42.

De dienstregeling staat in het busboekje op bladzijden 126 e.v. (voor werkdagen buiten de vakanties), blz. 222 (lijn 300) resp. 226 (lijn 301) (werkdagen tijdens de vakanties), en blz. 274 (zaterdagen) resp. 308 (zon- en feestdagen).

Verder is er nog lijn 136, maar die voegt als uurdienst niet zoveel toe als er toch al elk kwartier een bus gaat.

De link naar het PDF bestand (5,3 MB) van het busboekje Arriva Oost-Brabant luidt: https://www.arrivapdf.nl/web/file?uuid=6fddfda3-048e-4067-87f4-a632eb31fce6&owner=af8aec32-6c73-47d5-af4d-f1553a2c3b77&contentid=5397
Arriva heeft ook een reisplanner, maar die werkt net als bij 9292.nl niet zo ver vooruit in de toekomst.

Deze normale lijnbussen worden in weekends en op sommige andere dagen aangevuld met een speciale snelbuslijn 801: Tilburg naar De Efteling v.v.
Heen alleen in de ochtend, en terug in de late middaguren:
Tilburg, Centraal Station Vertrek 9:30, 10:00 en om het halfuur t/m 12:00
Terug vanuit de Efteling: Vertrek 16:10, 16:40 om het halfuur t/m 18:40

Let op! Rijdt op werkdagen alléén in de meivakantie van 30 april t/m 4 mei, op de dag na Hemelvaart 11 mei en in de herstvakantie van 15 t/m 26 oktober 2018.
Rijdt op zaterdagen en zon- en feestdagen het gehele jaar door.

In de grote zomervakantie rijdt deze lijn dus niet op werkdagen!
Tip: mocht je per trein onderweg langs Den Bosch komen, dan kun je eventueel ook dáár meteen al bus 300 of 301 pakken, vanaf Den Bosch via Waalwijk naar De Efteling (en verder richting Tilburg). Het is dan 49 minuten in de bus i.p.v. 24, maar het maakt je treinreis korter en scheelt evt. een overstap afhankelijk van je treinroute.
Bordensteker