Hoe weet een machinist met een lange treincombinatie prrecies waar hij moet stoppen bij het perron?

Vraag komt doordat Ik video's kijk van meerijden uit de cabine.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3K
Cryofiel
6 jaar geleden
Welk station zien we op de foto?

Antwoorden (1)

Op kleine stationnetjes stoppen alleen korte treintjes. Daar kan de machinist makkelijk schatten waar hij moet stoppen.

De machinist van een langere trein gebruikt de treinlengteborden (zie link hieronder) die langs langere perrons staan om te bepalen waar hij moet stoppen.
Cryofiel
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maar hoe zit het met treinen die stampend-vol zitten, of helemaal leeg zijn? Dan heeft ie niks aan zo'n lengtebordje? En massa moet je meetellen in de remvertraging, alleen de ATB weet dat(vanuit het optrekken)
Inekez1
6 jaar geleden
@Buurmannetje. Een zware of lichte trein tot stilstand brengen is vergelijkbaar met een zware of lichte auto tot stilstand brengen. Als je weet wáár je stil moet staan en je begint op tijd te remmen, dan kun je het laatste stuk heel langzaam doorrollen tot het juiste punt. Ik ga in mijn auto ook niet uitrekenen hoeveel mensen of bagage (hoeveel massa) er in zitten om te bepalen hoe hard of wanneer ik moet remmen. En toch lukt het altijd om precies IN een parkeervak tot stilstand te komen. Een machinist kan dat met een lange trein, ook zonder ATB.
Utrecht
6 jaar geleden
De vraag is niet hoe en hoe vroeg de machinist moet remmen, maar WAAR op het perron hij moet stoppen.
Hij weet hoeveel 'bakken" hij heeft en stopt bij het corresponderende bord op het perron.
Cryofiel
6 jaar geleden
@Buurmannetje, ATB meet niet hoe snel de trein optrekt. ATB kijkt alleen of de machinist niet te snel rijdt en of hij remt als verderop een lagere maximumsnelheid geldt. Op de vrije baan mag een trein vaak 120 of 130 rijden. Ligt daar een station, dan zal een intercity daar ongehinderd door ATB met hige snelheid voorbijrijden. Een stoptrein mag daar van ATB ook met 120 of 130 rijden... het is de machinist die weet dat hij moet stoppen en dus bijtijds zal remmen. ATB zal hem daar niet bij helpen.