Heeft een trein wielen of banden?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
7K
TurfGraver
6 jaar geleden
Wielen. Maar daar kan ook wel een massief band omheen zitten.
kierkegaard47
6 jaar geleden
daarnaast, banden zònder wielen, daar kom je volgens mij ook niet erg ver mee :)
tinus1969
6 jaar geleden
En heel soms heb je ook metro's op luchtbanden: https://nl.wikipedia.org/wiki/Bandenmetro
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ze hebben (in geval van gebandageerde wielen) wél wielbanden. ;-)

Antwoorden (1)

Een trein heeft wielen. Onder banden worden meestal luchtbanden verstaan, of massieve banden van rubber zoals bijvoorbeeld kinderwagens die hebben.

Vroeger werden treinwielen overigens wel eens van stalen banden voorzien.

Op https://nl.wikipedia.org/wiki/Massieve_band vind je hierover:

"Treinwielen

De stalen wielen van stoomtreinen en andere oudere treintypen waren vrij kostbaar en werden daarom voorzien van stalen banden zodat bij slijtage alleen de banden vervangen hoefden te worden. De stalen banden werden om de stalen treinwielen gekrompen."
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een trein heeft wielen en sommige treinwielen hebben banden. Deze banden zijn van staal en bij slijtage worden ze vervangen. Tegenwoordig word er steeds meer gebruik gemaakt van de zogenoemde 'volwielen'. Deze hebben geen aparte band meer. Een van de voorwaarden om een rijtuig op de HSL te laten rijden is dat deze is voorzien van volwielen. Op sommige trajecten mogen dus geen rijtuigen of treinstellen worden gebruikt waarop de wielen banden hebben.