Waarom rijdt de trein in Belgie links?

1 keer per jaar ga ik naar het arboretum in Kalmthout in Belgie. Met de stoptrein van Roosendaal naar Antwerpen (en uiteraard uitstappen in Kalmthout). Wat me altijd opvalt is dat de trein kort na vertrek uit Roosendaal links gaat rijden. Als ik weer terug naar huis ga, moet ik voor mn gevoel aan de verkeerde kant van het station weer instappen om weer terug in Roosendaal te komen, maar het klopt nog steeds dat die 'verkeerde' kant wel de goeie is. Waarom rijdt de trein hier links, en niet rechts? En zijn er meer landen waar dat gebeurt, behalve Groot Brittanie?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
13.4K

Antwoorden (2)

De eerste treinen reden in Engeland. En die reden links, net als het andere verkeer daar.
Toen men in België (als eerste land op het vasteland) ook treinen wilde laten gaan rijden, ging men te rade bij ingenieurs uit Engeland, die er al ervaring mee hadden.
Omdat hun locomotieftechniek en zo ingericht was op links rijden (de machinist staat achter de stoomketel en kan de seinen aan zijn kant beter in het oog houden dan aan de andere kant van het spoor), is men in België daarom ook links gaan rijden.

Men rijdt in meer landen links. O.a. in Frankrijk (en ik zal even moeten checken waar allemaal nog meer).

Toegevoegd na 27 minuten:
In Frankrijk rijden de treinen links, met dezelfde historische achtergrond als in België.
En de RER (Reseau Express Régional) in en om Parijs hoort bij de Franse Spoorwegen, en rijdt dus ook links.
Maar de metro rijdt rechts, net als de tram.
In de Elzas rijden de treinen echter rechts, doordat dat gebied in het noordoosten van Frankrijk in het verleden bij Duitsland gehoord heeft. De seinen en zo waren dus op rechts verkeer ingericht, en het is niet goed te doen om dat helemaal om te gaan gooien.

Portugal, Italië, Zwitserland en Oostenrijk rijden ook links.
Zweden ook; daar reden de auto’s in het verleden trouwens óók links, maar op de weg hebben ze dat in de jaren ’60 op één dag omgegooid naar rechts houden.
Voor de treinen is zo’n omschakeling erg bewerkelijk, dus de treinen zijn links blijven rijden.

In Zuid-Afrika rijden de treinen links (het autoverkeer ook). Dat zal te maken hebben met de Britse overheersing.

Japan, Australië rijden ook links.

Toegevoegd na 34 minuten:
Op de HSL naar België en Frankrijk houdt men tussen Schiphol en Rotterdam gewoon rechts. Maar ten zuiden van Rotterdam gaat het ene spoor over het andere heen en vanaf Barendrecht rijden de treinen op de HSL links.

Toegevoegd na 12 uur:
Waar rijdt men links en waar rechts?
Op deze wereldkaart https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/03/Rail_sens_circulation.svg
is in blauw aangegeven waar men links rijdt. Rood = rechts, en blauw = links.
Groen duidt aan dat het per lijn verschillend kan zijn, en een asterisk in een land betekent dat er daar gebieden zijn waar het regionaal van de landelijke regel afwijkt.

En nu, in meer detail: waaróm dan links rijden?
Dat heeft te maken met de rechtshandigheid van 85% van de mensen.
Zie vervolg in reactie hieronder.
Bordensteker
6 jaar geleden
Bordensteker
6 jaar geleden
(vervolg)
Rechtshandige ridders te paard kunnen zich aan hun rechterzijde het beste met het zwaard verdedigen (dus je wilt je tegenligger aan je rechterzijde kunnen aanpakken), maar dat zwaard dragen ze normaal links in de schede (daaruit kun je het handigste je zwaard trekken), en daardoor stap je het gemakkelijkst van links op je paard. Dan zit die schede niet in de weg. Daarom begin en eindig je het rijden dus ook aan de linkerkant van de weg. Dat, in combinatie met dat rechts van je af slaan, schijnt de oorzaak te zijn voor de oorspronkelijke keuze voor links, die in Engeland wettelijk werd voorgeschreven voor het wegverkeer. Voor de volledigheid zou de vraag hierna kunnen luiden: waarom rijdt het wegverkeer in veel landen dan nu (toch) réchts?
Dat (en meer) kunt u nalezen in https://en.wikipedia.org/wiki/Right-_and_left-hand_traffic . En hier is een bron die het logische verband tussen al die informatie op een boeiende manier legt: https://www.tofugu.com/japan/japan-drive-left-side-road/ Deze bron http://rixke.tassignon.be/spip.php?article1819&lang=fr vertelt in het Nederlands (ook al doet de URL anders geloven) het een en ander over de latere ontwikkelingen bij de spoorwegen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ ook voor het ridderverhaal.
Links opstijgen, omdat zwaard links gedragen werd, anders moest je het hele gewicht ook nog eens over de paardenrug heen zwaaien (met het risico dat het zwaard eruit zwaaide).
Op deze website http://www.faqt.nl/vraag-en-antwoord/waarom-rijden-treinen-links-en-auto’s-rechts/ is een vergelijkbare vraag gesteld en beantwoord op 4 september 2012. Het antwoord op die vraag was:

"In België, Italië, Oostenrijk, Zweden, Zwitserland en delen van Frankrijk rijden de treinen links, terwijl het verkeer rechts rijdt. In Nederland kunnen treinen aan beide kanten van het spoor rijden. De reden dat in veel landen de treinen links rijden, is dat de spoorwegen een Britse uitvinding zijn en in veel landen het spoorwegnet is aangelegd met Brits kapitaal en met Britse ingenieurs. Die waren chauvinistisch genoeg om de treinen aan de ‘goede’ kant van het spoor te laten rijden.

Ook in Nederland wordt nog hier en daar links gereden. Op een stuk spoor bij Utrecht Centraal bijvoorbeeld. Ook op baanvakken op de grens met België rijden de Nederlanders links. Op de HSL rijden alle treinen ook links, ze zijn immers onderweg naar linksrijdend België en Frankrijk en er is geen overig verkeer."

Toegevoegd na 4 minuten:
Op deze website http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?t=325 worden ook nog Groot-Brittannië en Portugal genoemd.