Mijn dochter kan geen studenten OV jaarkaart aanvragen omdat zij op de MBO zit. Wat is voor haar een voordelige manier van reizen met trein en tram?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Als uw dochter altijd hetzelfde traject heeft naar school, kunt u overwegen om een jaartrajectabonnement te nemen bij de NS. Dan kan ze een jaar lang met de trein onbeperkt reizen op dat traject voor een vooraf betaald bedrag. Het ligt er een beetje aan hoevaak ze reist of dit voordelig is.

Kijk anders even op de site van de NS. Daar kan ook meteen berekent worden hoeveel de kaart kost op dat bepaalde traject.

Toegevoegd na 5 minuten:
Overigens zijn er bepaalde vervoersmaatschappijen (zoals GVB) waarbij je ook abonnementen kunt afsluiten voor tram/metro/bus. Hoe meer zones, hoe duurder die is. Kijk even welke maatschappij het OV verzorgt in de stad waar uw dochter naar school gaat en of ze daar voordelige abonnementen hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De tram is voor iedereen even duur dus daar kun je niet op besparen, tenzij ze op de fiets naar het station gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk kun je daar wel op besparen. Een abonnement is bij dagelijks reizen goedkoper dan strippen afstempelen of losse ritten chippen. En een supplement stads-/streekvervoer bij een NS-trajectkaart is weer goedkoper dan een abonnement.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja idd daar heb je gelijk in, heb ik ff niet aan gedacht.
Ten opzichte van elkaar is een abo goedkoper.
Een jaar traject kaart halen voor de trein + evt. kortingskaart. Daarnaast kun je kijken of een OV fiets misschien een betere/goedkopere oplossing is dan de tram.

Zonder specifieke traject informatie kan ik je niet verder helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je trein én tram zegt, zou ik een NS-trajectkaart nemen met het nodige aantal zones stads-/streekvervoer.

Die combinatie kun je bij de NS in één kaart krijgen, en het is eigenlijk altijd goedkoper dan een kale trajectkaart en losse OV-abonnementen, zélfs als ze maar aan één kant van het traject OV nodig heeft. (Eén zone OV op je trajectkaart betekent een zone aan beide kanten van het treintraject.)

Dan is verder de jaartrajectkaart van de NS voordeliger dan de maandtrajectkaart, mits ze het hele jaar reist.

Reken dat wel even uit, het zou kunnen dat de zomervakantie en een eventuele tijdelijke andere route (denk bijvoorbeeld aan een stage) een jaartrajectkaart lang genoeg onbruikbaar maakt om voordeliger uit te komen met de maandtrajectkaart.

Let er wel op dat je de zones OV direct bij aanschaf van de trajectkaart erbij moet nemen, dat kan niet los of achteraf erbij.

Toegevoegd na 13 minuten:
Zelf heb ik overigens veel plezier van mijn trajectkaart plus OV-zones. Een extra voordeel dat ik eruit haal, is dat ik direct ook onbeperkt reizen in mijn eigen woonplaats heb, óók in het weekend of als ik heel ergens anders heen ga dan naar mijn werk.

Ik heb er twee zones op zitten, wat betekent dat ik mag reizen in de zone waar het station is (aan beide kanten van het traject) én alle zones die aan die zone grenzen, in welke richting dan ook.