Waarom kost een treinkaartje zoveel?

In bijvoorbeeld Spanje betaal je een fractie van de prijs. Grotere afstand, net zo'n comfortabele trein, lagere prijs.

Ik heb het over de prijs "bij de kassa". Waarom doet Nederland zo z'n best iedereen uit de auto te krijgen, maar wordt een goed alternatief niet voordeliger gemaakt.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Antwoorden (6)

Wat de gek ervoor geeft...

We zijn natuurlijk ook een klein landje. Is een Nederlandse passagier bereid om 30 euro neer te tellen om zijn tante te bezoeken in een trein waarin je zonder al te veel ongemak op bestemming aankomt, is een Spanjaard dat misschien ook. Alleen is de afstand waarvoor hij die 30 euro wil betalen veel groter, en is er op die grote afstand meer comfort nodig om zonder al te veel ongemak op de bestemming aan te komen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is een bewuste politiek van de overheid. In Belgie bv is de NMBS jarenlang beheerd geweest als een overheidsbedrijf met alle gevolge vandien. te hoge kosten , foute beslissingen (ABX miljardenverlies) Spanjes Renfe is pas door het bewind van Zapatero in een hoger versnelling gekomen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Misschien is het in Spanje wel duurder dan in Nederland.
Wel even de subsidie van de belastingbetaler er bijtellen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, dat vraag ik me ook geregeld af. Ze willen als het kan de mens uit de auto hebben en in de trein, maar met de huidige prijzen van de trein is het voordeliger om met de auto te gaan als je met 2 of meer man bent.
Voor spanje kan ik niet spreken, maar ik heb vorig jaar een afstand van 300 k afgelegd in Portugal in een erg luxe trein en was zo'n Eurie of 20 kwijt. Een retourtje Utrecht (max 100 k) is voor mij al duurder...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat ben ik helemaal met je eens!
Het valt mij ook vaak op dat in het buitenland het openbaar vervoer veel vaker rijdt en veel goedkoper is.
Om een voorbeeld te noemen. Ik moest laatst in Utrecht zijn, met het openbaar vervoer zou ik daar van huis tot huis ruim 2 uur over gedaan hebben en dat zou me €20,- pp gekost hebben. Met de auto waren we er in 50 minuten en kostte het iets van €10,- met ons allen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Treinreizen in nederland valt best mee qua prijs, vooral als je een ov hebt. Het wordt pas flink duurder op moment dat je met de trein de grens over wil...