Hoe zorg ik dat ik de stiltecoupé vind, zonder over het perron te rennen?

Ik reis vaak van Rotterdam Alexander naar Utrecht Centraal, en terug. Nou vind ik het fijn om in de stiltecoupé te zitten, maar overal waar ik op het perron sta stopt nooit de stiltecoupé voor mijn neus. Dus eigenlijk, hoe zorg ik ervoor dat ik op de juiste plek sta, zodat de stiltecoupé voor mijn neus stopt en ik dus gelijk kan instappen zonder over het perron te moeten rennen op zoek naar de stiltecoupé? Ik denk dat de stiltecoupé zich altijd op een bepaalde plek van de trein bevindt, maar weet niet waar.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
10.9K

Het beste antwoord

Hier een overzicht van de indeling van treinen. Kijk eerst in de tweede link met plaatjes welk type trein jij meestal hebt.

In het overzicht in de eerste link zie je bijvoorbeeld bij de DDZ4 en DDZ6 (beide dubbeldekkers) dat daar de stiltecoupe's van 1e en 2e klas altijd bovenin de laatste 'bak' (deel van rijtuig) zitten.
Bij het andere type dubbeldekker (Virm) zitten ze juist in het midden.

Toegevoegd na 13 uur:
Bij de DDZ zit de stiltecoupé in de 4e of 6e bak gerekend vanaf het rijtuig waar de motor in zit. Dat is dus niet altijd de achterkant van de trein, maar kan ook de voorkant zijn. Aan beide kanten van de trein zit een 'stuurhut', maar er zit maar aan 1 kant een deel met de motor.

Dat is knap vervelend, want als je aan het ene uiteinde van het perron staat in de veronderstelling dat daar de achterkant van de trein zal stoppen en de trein rijdt andersom, dan moet je dus het hele perron over.

Bij een hele lange trein waar meerdere treinstellen zijn gecombineerd (dus ergens in het midden zitten 2 stuurhutten aan elkaar) dan zullen de rijtuigen met motorblok aan de beide uiteinden zitten en heb je dus in elk treinstel een stiltecoupe in het midden van de trein.
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat is onmogelijk, omdat de stiltecoupé geen vaste plaats heeft, maar afhangt van het exacte type treinstel en van de manier waarop meerdere treinstellen aan elkaar zijn gekoppeld.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ben benieuwd naar de uitleg van de min.