Kan ik een boete krijgen voor een kapote OV chip tijdens de treinreis?

Als je in de trein zit en tijdens de reis gaat je OV chip kapot kan je dan een boete krijgen voor een ongeldig vervoerbewijs

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K
ronron1212
7 jaar geleden
Als de kaart niet gelezen kan worden kan je in in of uitloggen en dan reis je met een ongeldig reisdocument en krijg je een boete.
Amadea
7 jaar geleden
Hij schrijft dat het ding onderweg kapot gaat. Dus is hij wél ingecheckt.
Utrecht
7 jaar geleden
Hoe bedoel je dat de kaart kapot gaat tijdens de reis? Heb je een versnipperaar op zak?
De kaart gaat niet zomaar kapot dat hij niet meer werkt (de chip kan wat hebben).

Antwoorden (1)

ja, want je hebt geen controleerbaar geldig vervoersbewijs. Meestal zijn de controleurs wel coulant, maar officieel mogen ze je beboeten. Je kunt hier later bezwaar tegen maken met uitleg, dan wordt de boete eigenlijk altijd kwijtgescholden. Wel moet je zelf een nieuwe OV-pas betalen, ook al is het een fabrieksfout. (of dit wettelijk juist kan aan getwijfeld worden, dit is zoals het in de praktijk gaat)