Is of komt er een manier om treinreizen vergoed te krijgen in september als je nog geen achttien bent, maar wel gaat studeren in een andere stad?

Na de vakantie ga ik studeren (HBO) in een stad die anderhalf uur reizen is voor mij. Deze treinreizen worden 'vergoed' door het studentenreisproduct, om het kort samen te vatten. Helaas geldt dit alleen voor scholieren ouder dan achttien, wanneer je jonger benr, gaat het studentenreisproduct pas in vanaf oktober. Dit is best een probleem voor mij, omdat ik zeventien ben en een maandabonnement van vierhonderd euro niet te betalen is.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K
ronron1212
7 jaar geleden
Van waar tot waar moet je dan reizen voor 400 per maand?
Computoon
7 jaar geleden
Heb eens gezocht op een plaats die vanaf mijn woonplaats 1 1/2 uur reizen is per trein. Dan kost een trajectkaart eur 408.-/maand. Net zoveel als een OV-abonnement waarmee je door het hele land kunt reizen dus die keus is vlug gemaakt.
Met reizen op de ov-chipkaart in de vorm van "reizen op saldo" ben je nog veel
duurder uit. Misschien kan vraagsteller tijdelijk met iemand meerijden die met de auto in de buurt moet zijn?

Antwoorden (3)

De ouders zijn onderhoudsplichtig voor kinderen tot 21 jaar.
Onder voorwaarden krijgen ze voor jou nog kinderbijslag omdat je jonger bent dan 18.

Kortom, kun je het zelf niet betalen, vraag dan je ouders.
Computoon
7 jaar geleden
Quote:
Als minderjarige mbo-student kun je toch met korting reizen. De meeste openbaarvervoerbedrijven bieden namelijk regionale abonnementen en kortingskaarten aan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er is helaas geen manier om de reiskosten vergoed te krijgen tot oktober. Je ouders hebben namelijk nog recht op kinderbijslag totdat jij recht hebt op studiefinanciering. Dus totdat jij recht hebt op studiefinanciering, ontvangen je ouders nog kinderbijslag. Mogelijk kan de kinderbijslag jouw reiskosten volledig of gedeeltelijk dekken.