Kan je urenlang reizen met de OV chipkaart zonder uit te checken, om vervolgens goedkoop te reizen?

Stel:
Ik check in op station Rhenen.
Ik neem de trein vanuit Rhenen en ik ga naar Utrecht CS, stap over op de trein naar Groningen. Daar stap ik uit maar ik check niet uit.
3 uur later stap ik weer in de trein terug naar huis. Op Utrecht stap ik over op de trein naar Rhenen. Daar stap ik op station Veenendaal Centrum uit. Check daar uit, en meteen weer in en stap terug in de trein. Op Rhenen check ik weer uit.

Dan heb ik alleen betaald voor een retourtje Rhenen - Veenendaal Centrum.

Volgens mij klopt deze theorie en is het ook niet controleerbaar. (Netjes is het niet)

7.5K
gvrox
8 jaar geleden
Hoezo niet controleerbaar ? Hoe verklaar je aan de conducteur je aanwezigheid in de trein van Groningen naar Utrecht ?
paulus811
8 jaar geleden
Precies, bij controle kan de conducteur zien of je hebt ingecheckt.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ziet hij dan ook waar je hebt ingecheckt?
kierkegaard47
8 jaar geleden
ja. conducteur kan zien waar je hebt ingecheckt en hoe laat. Zelfs als je om 15.00 in Rhenen hebt ingecheckt en je zit om 17.00 in de trein, vanuit Rhenen, kan je daar vragen over krijgen. (Dit kan bv. uitmaken bij bv. DalVrij abonnementen). Ik geloof ook dat ze je geschiedenis kunnen inzien (dus bv. of je iedere dag dat traject reist).

Antwoorden (1)

Nee.

Als je niet op een ander vervoetmiddel overstapt dan de NS-trein hoef je tussentijds niet in- en uit te checken. Dat geldt echter alleen "zolang de trein in dezelfde richting rijdt". Je kunt dus wel van Maastricht naar Groningen reizen zonder tussentijds uit te checken maar als je aangekomen bent in Groningrn zul je daar eerst moeten uitchecken -en vervolgens inchecken- voor je legaal mee terug mag richting Maastricht.

Bij een controle val je door de mand. De conducteur kan zien waar je bent ingecheckt. Met een incheck van het vertrekstation op weg zijn in de richting van datzelfde station: dat kan niet.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het gaat dus niet om het aantal uren reizen (want je mag onderweg zo vaak uitstappen als je wilt, zolang je alleen met de NS-trein reist) maar om de rijrichting van de trein.
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit is prima toepasbaar bij een heen-en-terugreis.
De vraag is dan natuurlijk hoe het moet wanneer je een rondje maakt. Op welk punt in de ronde verandert de heenreis in de terugreis?
kierkegaard47
8 jaar geleden
De conducteur weet natuurlijk niet dat je een rondje maakt. Ik denk dat je theoretisch in de problemen zou kunnen komen op het moment dat het duidelijk wordt dat je een 'onlogische' route neemt. Preciezer gezegd: als je je op een traject bevindt dat geen onderdeel is van 'de kortste reis' van je startpunt naar enig ander station in Nederland. Dus bv. stel je bent vanuit Amsterdam vertrokken, en je bevindt je nu in de trein van Utrecht naar Hilversum dan zou de conducteur wel eens argwaan kunnen krijgen. Al was het alleen maar omdat er een rechtstreekse verbinding tussen Amsterdam en Hilversum ligt.
kierkegaard47
8 jaar geleden
@Computoon, "Het gaat dus niet om het aantal uren reizen (want je mag onderweg zo vaak uitstappen als je wilt, zolang je alleen met de NS-trein reist) maar om de rijrichting van de trein." Nee, ook aan de tijdsduur zitten beperkingen. Officieel moet je uiterlijk 30 minuten na inchecken vertrekken, en binnen 6 uur na het inchecken weer uitchecken, en op dezelfde dag. Zie hiervoor bijvoorbeeld punt 3.3 en 3.4 van http://www.ns.nl/binaries/_ht_1437557885634/content/assets/ns-nl/algemeen/algemene-voorwaarden-avr-ns-20150701-.pdf Dat eerste zal zijn om misbruik van bepaalde abonnementen te voorkomen (ook al zullen conducteurs er in de praktijk niet al te moeilijk over bv. 3 kwartier doen tenzij het heel duidelijk om misbruik gaat).
kierkegaard47
8 jaar geleden
en 3.5 zegt: Als u (op dezelfde dag) binnen zestig minuten uitcheckt op hetzelfde station als waar u heeft
ingecheckt gaat NS ervan uit dat u geen reis heeft gemaakt. Het volledige Instaptarief wordt dan
teruggestort op de OV-chipkaart. Als er tussen het in- en uitchecken op dezelfde plaats meer dan
zestig minuten zijn verstreken zal het Instaptarief niet worden teruggestort op de OV-chipkaart Kortom, als je dit trucje probeert uit te halen en je zou niet betrapt, dan ben je toch het instaptarief kwijt (10 of 20 euro, afhankelijk van je "reisproduct").
Computoon
8 jaar geleden
Wat je 2e reactie betreft, heb je gelijk. Aangezien het voorbeeld van vraagsteller binnen dat tijdsbestek te doen is, maakt het voor het antwoord overigens geen verschil. Wat het 1e punt betreft, dat klopt niet meer op het moment dat je 'reist op saldo'.
Vroeger (tot ergens vorig jaar?) wel, toen we ook nog papieren treinkaartjes hadden. Je moest dan reizen volgens de 'gebruikelijke reisweg'. Dit was -maar niet altijd in km's- de kortste. De eindbestemming stond op het kaartje. Tegenwoordig check je in en waar de reis naar toe gaat, kan de conducteur niet zien (als je geen trajectabonnement hebt.) Dat doet er ook niet toe, want op het moment dat je incheckt wordt het vaste bedrag van de 'borg' van je saldo afgeschreven en op het moment dat je uitcheckt wordt de werkelijke ritprijs verrekend met de 'borg' die was afgeschreven bij het inchecken. De conducteur ziet wel waar iemand ingecheckt is en ziet dus ook wanneer iemand 'in de verkeerde richting' reist. Als ik ben ingecheckt in Eindhoven en ik zit met een 'incheck' van station Eindhoven in de trein naar Eindhoven, dan is er iets (per ongeluk of opzettelijk) 'foutgegaan'. Maar zolang je in de 'goede' richting blijf reizen ('van het incheckstation af') is er wat dit betreft geen probleem, zo lang je alleen gebruik maakt van treinen van NS.
Computoon
8 jaar geleden
Roqui: op die vraag geven de Algemene Voorwaarden van NS antwoord. 2.4. Welke eisen gelden voor uw gebruik van het Vervoerbewijs?
(...)
2) Als u met gebruik van uw OV-chipkaart reist richting het station waar u heeft ingecheckt,
checkt u tussentijds uit en weer in. Dit houdt in dat u niet zonder eerst uit te checken en weer
in te checken terug kunt keren naar het station waarvan u uw reis begon. Dit alles tenzij de
oorzaak van het reizen in die richting buiten uw invloedsfeer ligt, of tenzij u omreist en dat
door NS geadviseerd is; Zie https://www.ns.nl/binaries/_ht_1437557885634/content/assets/ns-nl/algemeen/algemene-voorwaarden-avr-ns-20150701-.pdf Een beetje aardrijkskundige kennis en richtinggevoel van de treinreiziger wordt dus wel verwacht. Wordt onderweg de afstand tussen vertrekstation en het station waar je het laatst bent ingestapt kleiner in plaats van groter, dan ben je kennelijk aan een terugreis begonnen.
kierkegaard47
8 jaar geleden
Het is inderdaad niet verboden om een kleine omweg te maken als dat efficienter is. Maar grotere omwegen zouden wel 'verdacht' zijn, ook als ik nog niet duidelijk op de terugreis ben. Bijvoorbeeld: ik check in Zwolle in, en ik word 4.5 uur later gecontroleerd op het traject leeuwarden cammingaburen - Leeuwarden (het laatste stukje op het traject groningen-leeuwarden). Dan ben ik weliswaar niet duidelijk op de "terugweg" maar toch vermoed ik dan met een goed verhaal moet komen want ik heb een forse omweg gemaakt, en ik heb ook een flink tijdsgat. (Natuurlijk is het een ander verhaal als er treinen uitgevallen zijn en reizigers wordt geadviseerd zo'n omweg te maken).
kierkegaard47
8 jaar geleden
OK, dit was geen goed voorbeeld, zie ik nu, want Groningen - Leeuwarden valt onder Arriva , dus ben je sowieso in gebreke als je op Groningen niet omcheckt. Maar het idee is denk ik wel duidelijk, er zullen altijd verdachte grensgevallen te bedenken zijn waarover de conducteur waarschijnlijk ter plekke moet oordelen of hij al dan niet een boete uitschrijft ....