Wat moet je doen om je OV-chipkaart te kunnen gebruiken nadat je je studentenreisproduct hebt stopgezet?

Ik heb onlangs mijn studentenreisproduct stopgezet. Aangezien ik altijd al automatisch opwaarderen had aanstaan om te kunnen reizen in het weekend, leek het me logisch dat ik dit saldo zou kunnen gebruiken nu ik niet meer gratis doordeweeks kan reizen. Het lukt me echter niet om in te checken. Dien ik mijn OV-chipkaart eerst nog te activeren o.i.d.? Of moet ik nog instellen in welke klas ik reis?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.1K
Ritsuka
8 jaar geleden
je moet je pas activeren voor normaal reizen denk ik
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Eerst een ander reisproduct erop zetten en saldo opladen.

Het beste antwoord

Ja, je moet de kaart nog “activeren” voor gebruik bij NS. En dat houdt o.a. in dat je een reisklasse kiest.
Je kunt je OV-Chipkaart inderdaad blijven gebruiken, maar je kunt er pas een NS reisproduct op zetten, als je eerst de OV-Chipkaart voor gebruik bij NS “geactiveerd” hebt. Pas dan weet de kaart welke reisklasse je geacht wordt te zitten, immers, bij het inchecken vertel je er dat niet bij aan het paaltje. Die standaardkeuze moet voor de NS al in de kaart opgeslagen zijn.

Dus eerst voor gebruik bij NS activeren (op de automaat op het station).
Saldo laden is niet van toepassing als je er al op saldo mee kon reizen.
Bordensteker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt! Het is gelukt. :)

Andere antwoorden (1)

Je hoeft je OV-chipkaart niet in te leveren als je geen recht meer hebt op een studentenreisproduct. Die kun je gebruiken als OV-chipkaart waarop je andere reisproducten en saldo kunt laden.

Het enige dat jij moet doen na het stopzetten van je studentenreisproduct, is een ander reisproduct laden en er saldo opzetten. Als je dat gedaan hebt, kun je je OV-chipkaart gewoon gebruiken.