een zelflosser van fleischmann word/werd deze gebruikt voor kolenvervoer?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kan, je kan er ook rapen mee vervoeren (wel als ze niet gaar zijn)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Om mee te spelen .Marklin , Trix en fleichman maakten hele mooie kinderspoorbanen en die nu door oude mannen vaak nu nog ( terecht ) gekoesterd worden . De treintjes waren niet uitwisselbaar. De aanhang wagentjes vaak wel .
Ivana
8 jaar geleden
@kappertekort. De loc's en treinen van Fleischmann zijn absoluut géén kinderspeelgoed. Je zou eens op deze site moeten kijken: http://modeltreinbaan.nl, daar zie je dat er heel wat kennis van electronica vereist is om een Fleischmannbaan op te bouwen. Dat er heel wat uren gaan zitten in opbouw van scenery enz. enz. Kortom uw reactie slaat de 'rail' volkomen mis.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit is een kinderspeelgoed merk . Uit de jaren 60 . De foto is lijkt het van een ander merk Marklin of zoiets . Fleischmann had koper kleurige rails .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beste ivana ik heb ze zelf als kind gebouwd . Ja met overgangen huisjes met lampjes bergen en tunnels ( van papier in stijfsel ) ja een goede leerschool . In het verschil gelijk stroom en wisselstroom . Als je geluk had bouwde je vader of grote broer mee . Het blijft kinderspeel goed . En dat er nu grote mannen mee spelen ja ? Prima . Ik speelde er mee op m'n 5e tot zeg 9e . Mijn generatie maakte Ook zelf z'n radio's ( kristal ontvangers) versterkers luidsprekers . Dus wat doe je met fleischmann wagen spelen !!! Mijn antwoord is verplaats door iemand die niet weet dat het een ( super de super ) speelgoed merk was .
Ivana
8 jaar geleden
Toch die link maar even proberen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mijn vraag was alleen of de wagon op de foto afgebeeld kolen vervoerde. Of de wagon op de foto fleischmann of marklin is wat maakt dat in hemelsnaam uit...
Ivana
8 jaar geleden
Richard, je hebt gelijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En deze hobby is absoluut geen kinderspeelgoed. Dat jij je interesses ergens anders heb maakt dit geen kinderspeelgoed. De techniek gaat ver om als kind mee bezig te zijn. Daarom gaat marklin nu voor de jongere starters iets ontwikkelen. Oh en de wagon op de foto is gewoon fleischmann. En nu wil ik graag wel eens van echte kenners een goed antwoord.

Antwoorden (2)

Een zelflosser is een wagen voorzien van (zij-)kleppen, waardoor de lading met behulp van de zwaartekracht gelost kan worden. Die lading kan bestaan uit diverse soorten losgestorte goederen. Onder andere kolen, grind, kalk, zand, steenslag, of briketten.
Amadea
8 jaar geleden
De door vraagsteller getoonde Fleischmann wagen http://www.mobadaten.net/wiki/FLM_8525_DB_IV_BA_267_Talbot-Selbstentladewagen is een model van een wagen met een, voor een wagen met vier assen, opvallend kleine bak. In dit geval een trechtervormige, waaruit je gedoseerd met regelbare kleppen via instelbare losgoten kunt lossen.

Als je goed kijkt, zie je misschien ook dat de wagen eigenlijk voor die korte bak nog best een lang frame heeft. Dat is hier nodig om ruimte te hebben voor de lostrechters met goten naar twee kanten onderaan de bak. Je kunt daar dan geen draaistellen met wielen hebben zitten. Maar omdat dit een wagen is voor lading met een hoog soortelijk gewicht (geen kolen maar bijvoorbeeld erts), heb je wél allevier die assen nodig.
Voor kolenvervoer zal zo’n wagen normaal gesproken niet ingezet worden, want de bak is veel te klein om het toelaatbare laadgewicht te bereiken met die relatief lichte kolen. Een kruiwagen vol kolen is ook lichter dan dezelfde kruiwagen vol met erts.
En met licht beladen treinen valt geen geld te verdienen. Dus we gaan normaal gesproken geen kolen vervoeren in zulke zware-lading-wagens.

Meer uitleg in de reactie, als bonus aan de hand van foto’s van een ontsporing vier weken geleden bij Kijfhoek.
Bordensteker
8 jaar geleden
Bordensteker
8 jaar geleden
Recent (16 juni) zijn bij het rangeerterrein Kijfhoek een aantal wagens van een beladen ertstrein omgevallen. Het betrof in dit geval juist wagens met een volume geschikt voor bijvoorbeeld kolen, maar nu eens ingezet in het vervoer van het veel zwaardere erts. Dat kán, maar betekent wel dat de wagens qua volume maar voor een deel gevuld mogen zijn, anders zijn ze qua gewicht te zwaar beladen. Ze wáren zo te zien ook beslist niet vol geladen, dus dat was in orde. Kijk zelf maar:
http://www.mediatv.nl/nieuws/14684/Wagons-ontspoord-op-rangeerterrein-Kijfhoek-Zwijndrecht.html Dit zijn zogenaamde “Sattelwagens”, met een vloer in de vorm van een zadeldak (van een huis met een dak met een nok) die eigenlijk een soort steile bergkam in de lengte van de wagen is (om alle lading aan beide zijden door kleppen eruit te kunnen laten vallen zonder dat er iets in blijft liggen) en daarin kán het door onjuist laden naar verluidt gebeuren dat de lading niet symmetrisch verdeeld aan de twee kanten van de scheidingsrug komt te liggen. Voorbeeld: je belaadt zo’n wagen niet uit een stortbunker of “laadtoren” midden boven het spoor, maar uitzonderlijk met een shovel die het erts er steeds van één kant over de rand in kiepert. Ik weet niet of dat weleens zo gedaan wordt, maar het zou best kunnen: zo laden ze vrachtwagens immers ook. Alleen hebben die geen bak met twee helften.
Als nu die lading steeds vooral aan één kant terechtkomt, dan is de wagen juist door die heel zware lading aan één kant lang niet zo stabiel als bij een evenwichtige belading met lichtere kolen. Volgens sommige ingewijden (niet ik, ik sta er formeel volledig buiten, maar mag als gepensioneerd goederentreinmachinist van een concurrent er wel een slag naar slaan) lijkt dat hier mogelijk de oorzaak geweest te zijn:
http://www.spoorpro.nl/goederenvervoer/2015/06/24/ontsporing-bij-kijfhoek-door-verkeerd-beladen-wagon/?utm_campaign=039f43b952-SpoorPro_nieuwsbrief_Eringa_zelfdoding6_24_2015&utm_medium=email&utm_source=SpoorPro&utm_term=0_b05d360e8f-039f43b952-326708421 Bij beladen met kolen raakt de wagen wél ongeveer tot aan de rand gevuld, en dan zijn allebei de “vakken” onderin bij de hier heel grote loskleppen vanzelf geheel gevuld. Normaal wordt zulk zwaar erts in kortere wagens met een kleinere bak (maar wel op vier assen) vervoerd, (zoals dat Fleischmann model), of ook wel in wagens een redelijk lange maar niet zo heel hoge bak, en dan met daaronder zes inplaats van vier assen.
Ivana
8 jaar geleden
Naar aanleiding van deze uitleg zal Richard zijn scenery dus prachtig kunnen aanpassen.
Plus.