Hoe snel ontstaat spoorspatting?

Met deze vraag bedoel ik niet bij welke temperatuur spoorspatting ontstaat, maar binnen hoeveel tijd. Moet ik me voorstellen dat het spoor binnen een seconde het kenmerkende slingerpatroon aanneemt? Of is dit een heel geleidelijk proces dat wel een uur kan duren?

Ik heb het hierbij over de initiële spoorspatting. Ik kan me voorstellen dat die binnen een seconde optreedt. Dat de spoorspatting daarna langzaam erger wordt op de nu verzwakte plek is iets anders.)

Dus: binnen hoeveel tijd spat het spoor (of ontstaat een kattenrug)?

En: is dit proces ooit (toevallig) op video vastgelegd?

Picture for question
Cryofiel
8 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Het initiële spatten lijkt ook mij zeer snel te kunnen verlopen, want de enorme drukkrachten in langsrichting in de spoorstaven (op hete dagen) worden slechts in toom gehouden doordat de dwarsliggers aan de kopse kanten ingesloten zijn door ballast (steenslag). Zodra er ergens in die zijdelingse opgeslotenheid een zwak gebied zich begint te manifesteren, en het spoor begint te bewegen, dan wordt de kracht daar ineens geconcentreerd op de aangrenzende dwarsliggers, die daardoor dan ook uitbreken, want ik stel me daarbij voor dat het niet gebeurt bij één dwarsligger waar te weinig ballast naast ligt, maar op een plek waar dat bij een aantal opeenvolgende dwarsliggers zo is.

Kennelijk kan dat ‘spatten’ in elk geval zo snel en onverwachts gebeuren, dat de zijdelings wegspringende spoorstaven iemands benen kunnen breken, althans, dat is ooit voorgevallen volgens een Australische bron https://www.railpage.com.au/f-p1190024.htm. (forumbijdrage van 28 jan 2009 15:46, ongeveer halverwege de pagina).

Je vraagt of er misschien een video bestaat van het ontstaan van een spoorspatting. Tot mijn verbazing: ja: https://youtu.be/dqq0543JWzI

In Engeland is het in 2009 voorgevallen dat een tweewagentreinstel nabij Carlisle met het achterste rijtuig een flinke zwieper maakte waardoor de conducteur in de achteroplopende cabine op de grond viel terwijl de machinist en de reizigers in het voorste rijtuig niets gemerkt hadden omdat het spoor toen dat rijtuig er overheen reed nog recht was! Dan moet die spoorspatting dus héél snel ontstaan zijn.
https://assets.digital.cabinet-office.gov.uk/media/547c9000ed915d4c10000167/100325_R062010_Cummersdale.pdf
(“Events preceding the accident”, paragraaf 19 en 20.)

Je vermoeden was dus terecht!
Bordensteker
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Dank je! Ik vond intussen ook dit filmpje, gemaakt vanuit de cabine van een trein die over gespat spoor rijdt:
https://www.youtube.com/watch?v=FW42Z7tt2iY