Om te reizen met de trein moet er minimaal €10 op staan(student). Ik heb automatisch opladen aan staan(€10). Er staat nu €5 op, moet ik zelf opladen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Nee dat is niet nodig.
Op het moment dat je incheckt wordt er tien euro van je rekening afgeschreven.
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
+ Volgens mij is dit beknopte antwoord helemaal goed, en afdoende voor de vraagsteller. Mijn reacties hierboven en hieronder zijn eigenlijk alleen ter toelichting voor de andere respondenten. Vroeger, bij mijn wijzerplaat met bordjes, wist ik echt _het naadje van de kous_. Later ben ik na een leven in de luchtvaart als goederenmachinist alsnog een andere kant op afgedwaald op de maatschappelijke _ladder_. En nu is (door mijn pensioen) ... _de kous af_! Ik hoef er geen gat meer in te zien. Goede reis!
Nee, het hoeft niet. Er staat 5 euro op en dan wordt er 10 euro afgeschreven of meer en dan wordt het in stappen van 10 euro aangevuld. Als je zeker wil zijn je zaak, dan kun je altijd eenmalig het tegoed aanvullen tot 20 euro. Of wat de treinreis zou kosten of waardoor je tijdelijk boven het incheckminimum voor de trein komt.
Ik neem aan dat die tien euro bedoelt is voor de busreisjes en dat je vrij zelden met de trein reist.

Als je vrij zelden met de trein reist dan zou ik voor de trein reis het reistegoed tijdelijk handmatige ophogen/aanvullen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
Het automatisch opladen gaat vanzelf goed!
En het minimum instapsaldo is lager voor een Studenten-OV-Chipkaart, dat hangt samen met het eveneens goedkopere treintarief dat voor studenten met zo'n kaart geldt. Het enige dat niet altijd vanzelf gaat, is dat de kaart éénmalig geschikt moet zijn gemaakt (geactiveerd) voor reizen met NS. Dat geldt voor elke gewone treinreiziger met de OV-Chipkaart. Anders weet de computer niet welk treintarief (1e of 2e klasse) hij standaard moet afhouden. Ik heb me een slag in de rondte gezocht, maar ik kan niet vinden of een student die activering voor NS nog apart moet doen. Ik krijg de indruk dat dat voor een student niet apart hoeft. Maar de virtuele assistente EVA van NS weigert een zinnig antwoord te geven!
Bordensteker
8 jaar geleden
Het blijkt wél te moeten.
Het “Studentenreisproduct” bestaat namelijk in twee uitvoeringen: de studenten kiezen vaak voor door-de-weeks reizen, maar ze kunnen ook juist voor reizen in het weekend kiezen.
De overige tijd werkt hun kaart als kortingkaart en reizen ze met 40% korting. "OV studentenkaart activeren
Wanneer je een OV studentenkaart krijgt omdat je bent gaan studeren, zal je deze chipkaart eerst moeten activeren. Je moet dan naar een oplaadpunt gaan (bijvoorbeeld een NS automaat of een OV-chipkaart automaat bij de supermarkt) en de instructies op het scherm volgen. Je krijgt dan het gewenste product (week of weekend) op je OV-chipkaart en een kortingsabonnement voor het moment dat je niet gratis kan reizen. Dit zal bij een weekend OV-chipkaart doordeweeks zijn en bij een week OV-chipkaart juist in het weekend en in vakanties. Je kan trouwens gratis wisselen tussen een week of een weekend OV-chipkaart, maar dit kan wel maar maximaal twee keer per jaar." http://www.ov-chipkaartgeldig.nl/comment/978#comment-978
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Door de onzekerheid of de OV chip kaart geactiveerd is en of er voldoende reistegoed op kaart staat adviseer ik om op tijd te zijn bij de eerste trein reis en de eerste keer handmatig voldoende saldo op de kaart te zetten. Met het voldoende saldo op de kaart te zetten bij de NS wordt de kaart ook geactiveerd en wordt er gevraagd om een keuze te maken voor 2de of 1de klasse. Vooral nu de poortjes dicht zijn is het zeker van belang om het zeker voor het onzekere te kiezen.