Waarom gaat de nieuwe treindienstregeling in op de tweede zondag van december?

De nieuwe treindienstregeling gaat elk jaar in op de tweede zondag van december [*]. Waarom is juist voor deze datum gekozen?

Ik weet dat dit een Europese afspraak is, en dat het handig is dat alle landen op dezelfde datum overgaan op een nieuwe dienstregeling. Ik begrijp ook dat voor een zondag is gekozen omdat dat een rustige dag is, zodat de treinverkeersleiding rustig kan wennen aan de nieuwe situatie.

Maar in december is de kans op winterproblemen juist groter. Een dag in de zomervakantie zou dan geschikter zijn.

Wat is de reden om voor een decemberzondag te kiezen? En waarom juist deze zondag?

[*]
Eigenlijk is het niet de tweede zondag van december, maar de zondag die volgt op de tweede zaterdag van december. Maar die omschrijving zou mijn vraag lastiger leesbaar hebben gemaakt, en in de praktijk spreken de meeste mensen over de tweede zondag van december, ook al klopt dat officieel niet.

Cryofiel
9 jaar geleden
1.6K
SimonV
9 jaar geleden
Een nieuwe dienstregeling kan twee keer per jaar uitkomen: in juni en december. https://loco2.com/blog/2013/09/winter-train-timetable-2013-2014
Cryofiel
9 jaar geleden
Zes keer per jaar zelfs. Dat betreft veelal kleinere wijzigingen op een hoofddienstregeling die intact blijft. Eenmaal per jaar, op de zondag die volgt op de tweede zaterdag van december, vindt een grote dienstregelingswijziging plaats.
Bordensteker
9 jaar geleden
"Om met de commerciële exploitatie verband houdende redenen": "De wijziging van de dienstregeling gaat steeds in op de tweede zaterdag van december om middernacht." eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ....EX:32002D0844:NL:PDF In de vorige eeuw was het nog gebruikelijk om het in mei te doen. De motivering om dit in december te veranderen is in de officiële tekst uit 2002 niet nader uitgewerkt:
“Om met de commerciële exploitatie verband houdende redenen stellen de infrastructuurbeheerders en de spoorwegmaatschappijen voor de datum voor de jaarlijkse aanpassing van de dienstregeling te vervangen door een nieuwe datum in december.”
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32002D0844:NL:PDF Dienstregeling 2001-2002 was de dienstregeling van de Nederlandse spoorvervoerders die liep van 10 juni 2001 tot en met 14 december 2002. De dienstregeling had een geldigheidsduur van anderhalf jaar (normaal ongeveer een jaar) omdat de Europese spoorwegmaatschappijen hadden afgesproken voortaan de dienstregeling halverwege december te veranderen in plaats van aan het begin van de zomer. http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Dienstregeling_2001/2002
Bordensteker
9 jaar geleden
Die Europäische Reisezugfahrplankonferenz, meist als Europäische Fahrplankonferenz (EFK) bezeichnet, war von 1872 bis 1996 für die Planung und Organisation des grenzüberschreitenden Schienenpersonenfernverkehrs in Europa zuständig. Sie wurde durch das Forum Train Europe (FTE) abgelöst, in dem sich die Mitgliedsbahnen der EFK und der für den Güterverkehr zuständigen Europäischen Güterzugfahrplankonferenz (EGK) zusammengeschlossen haben. 1999 beschloss das FTE, den europaweiten Fahrplanwechsel nicht mehr zu Beginn des Sommerfahrplans im Mai/Juni, sondern Mitte Dezember durchzuführen. Erstmals fand daher 2002 der Wechsel der Jahresfahrpläne am 15. Dezember 2002 statt. http://de.wikipedia.org/wiki/Europ%C3%A4ische_Reisezugfahrplankonferenz * Verlegung des Fahrplanwechsels vom Mai/Juni auf Mitte Dezember ab 2002 *
Die Vollversammlung des FTE hat am 21. April 1999 beschlossen, den Fahrplanwechsel von damals Mai/Juni auf Mitte Dezember zu verlegen. Ab 15. Dezember 2002 wird der Fahrplanwechsel europaweit jeweils Mitte Dezember durchgeführt. Ferner wurde zu jener Zeit an der Vollversammlung beschlossen, dass die Auswertung der Erfahrungen nach einer zweijährigen Probezeit zeigen soll, ob der Termin entweder im Dezember belassen oder auf Januar verlegt werden soll. Ein Zurückkommen auf einen Termin Ende Mai/Anfang Juni nach dem Pilotversuch ist ausgeschlossen (keine Rückfallebene, da Grundsatzentscheid auf Jahreswechsel).
Die Verankerung des Termins in der EU-Richtlinie 2001/14/EG hat das FTE mit einem Änderungsantrag an die EU-Kommission in Brüssel beantragt und die Anpassung der Anlage 3 erfolgreich bewirkt. Die EU-Kommission hatte am 23. Oktober 2002 auf der Grundlage des FTE-Antrags die Änderung der EU-Richtlinie 2001/14/EG hinsichtlich des Termins für den Wechsel des Netzfahrplans im Eisenbahnverkehr auf den Fahrplan 2003 (ab 14.12.2002) entschieden.
http://fte.dev.staempfli.com/html/d/fte_kuerze_004.html
Bordensteker
9 jaar geleden
Uit het land van de winterhard geachte wissels klonk destijds als een motief dat er dan minder te doen is op het spoornet dan in de zomer. De Zwitsers zijn toen uiteraard meegegaan met het Europese besluit om de jaarlijks dienstregelingverandering voortaan naar om en nabij het einde van het kalenderjaar te brengen. “Begin januari” was toen al als alternatief genoemd, en daar gaan in België soms stemmen voor op aangezien de verlofverlening bij het rijdend personeel meer dan eens juist in de voor het privé-bestaan cruciale Kerst/Nieuwjaarsperiode veel te wensen overlaat, wat de spoorwegen dan deels op de laat gereedgekomen uitwerking van de dienstregelingomslag steken. “Die SBB werden den Fahrplan ab dem Jahr 2002 jeweils im Dezember wechseln.
In diesem Monat sei auf dem Schienennetz weniger los als im Mai oder Juni. Dies erleichtere die Umstellung, begründen die SBB die Massnahme.”
http://news.search.ch/inland/2001-03-19/sbb-fahrplanwechsel-ab-2002-im-dezember
Cryofiel
9 jaar geleden
@Bordensteker, bedankt voor deze informatie! Dit zou overigens een prima antwoord zijn op de vraag. Zou je je informatie ook als antwoord kunnen plaatsen? Niet alleen is er dan een officieel antwoord, maar als de vraag straks (bij het sluiten) geen antwoorden heeft, zal deze vraag inclusief de reacties automatisch door het systeem worden verwijderd. Vragen zonder antwoorden ondergaan namelijk dat lot.
Bordensteker
9 jaar geleden
Laat ik dat dan maar doen, ja, want dat een vraag zonder een echt ‘antwoord’ finaal verdwijnt, daar was ik me nog niet bewust van. Ik heb de vraag intussen voorgelegd aan twee mensen die er mogelijk méér over weten, maar of ik daar in deze dagen nog snel antwoord op krijg, dát kan ik niet overzien.

Het beste antwoord

Uit het land van de winterhard geachte wissels klonk destijds als een motief dat er dan minder te doen is op het spoornet dan in de zomer. De Zwitsers zijn toen uiteraard meegegaan met het Europese besluit om de jaarlijks dienstregelingverandering voortaan naar omstreeks het einde van het kalenderjaar te brengen. “Begin januari” was toen al als alternatief genoemd, en daar gaan in België soms stemmen voor op aangezien de verlofverlening bij het rijdend personeel meer dan eens juist in de voor het privé-bestaan cruciale Kerst/Nieuwjaarsperiode veel te wensen overlaat, wat de spoorwegen dan deels op de laat gereedgekomen uitwerking van de dienstregelingomslag steken.

“Die SBB werden den Fahrplan ab dem Jahr 2002 jeweils im Dezember wechseln.
In diesem Monat sei auf dem Schienennetz weniger los als im Mai oder Juni. Dies erleichtere die Umstellung, begründen die SBB die Massnahme.”

Toegevoegd na 3 dagen:
Van een ingewijde:
“De reden om de dienstregelingswijziging naar de winter te verschuiven was bij mijn weten omdat het boeken van de zomervakanties anders pas erg laat kan. Afhankelijk van met welke spoorwegen je te maken hebt, maar tot een paar jaar geleden vonden bv. de Italiaanse spoorwegen het "normaal" om pas één of enkele weken voor de nieuwe dienstregeling de treinen voor reservering te openen of überhaupt de nieuwe dienstregeling bekend te maken.

Met de in 1999 voorgestelde overgang in december is dat probleem helaas een half jaar verschoven. Het beste zou een weekend in de winter zijn, bv. enkele weken ná nieuwjaar. Dat is toeristisch een dalseizoen - minder druk dan in de zomer inderdaad. Wat we nu hebben is echter een compromis. Sommige spoorwegen (ik meen o.a. SNCF) wilden graag de (altijd al voorkomende kleinere) wijzigingen van de zgn. winterdienstregeling mee kunnen nemen, zoals de wintersporttreinen e.d.

Het probleem van de onbekende dienstregeling is de laatste jaren overigens wel wat minder groot geworden, o.a. door de verplichting om minstens twee maanden van tevoren de dienstregeling bekend te maken. Alhoewel nog niet iedereen zich daar helemaal aan houdt.
Eigenlijk zou daardoor ook het plannen van verloven niet zo'n probleem meer mogen zijn.

De wijziging was in principe eerst op proef. Helaas is die datum nu ook vastgelegd in een EU-verordening, wat ik een slecht idee vind. In zo’n verordening moet je het principe vastleggen (één gezamenlijke datum), maar niet de datum zelf, want het is zo'n gedoe om dat naderhand te kunnen wijzigen.”
Bordensteker