Onder trams zit een zendertje en bij wissels liggen ontvangstlussen in het wegdek. Zodra de tram over zo'n lus rijdt, zendt de tram onder andere het lijnnummer uit. De lus pikt dat signaal op en het wissel gaat naar de juiste stand. D.m.v. een speciaal licht kan de trambestuurder zien of het wissel ook echt goed ligt (en natuurlijk aan het wissel zelf als er bijvoorbeeld geen licht is).
Op dezelfde manier werkt het systeem dat er voor zorgt dat bussen (en trams) bij verkeerslichten voorrang krijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
Het gebeurt met lussen die op enige afstand vóór het wissel tussen de rails onder het wegoppervlak liggen. Het zware metalen mechaniek dat je bij het wissel zelf ziet is van het wissel zelf, maar niet van dat communicatiesysteem waarmee je het wissel kunt laten beïnvloeden door de voertuiggegevens als het normale traject bereden kan worden, of de handmatige beïnvloeding als de bestuurder ergens een andere kant op moet. Vroeger gebeurde het met een speciaal contact dat vlak naast de eigenlijke bovenleiding hing en in het voorbijgaan korte tijd door de beugel omhoog werd geduwd, waarbij het contact maakte met de bovenleidingdraad zelf. Het wissel reageerde dan verschillend afhankelijk van of de motoren van de tram wel of niet waren ingeschakeld op het moment van passeren. Je kon het soms ook met een knopje op het dashboard bedienen. Dat schakelcontact moet dus nog wat verder weg van het wissel hangen, want de beugel zit in veel gevallen een flink stuk achter de voorkant van de tram.
Ook de lussen in het wegdek liggen op enige afstand van het wissel, want de bestuurder moet nog tijd hebben om te stoppen als het niet goed werkt. Voor de volledigheid: het gebeurt slechts *een doodenkele keer* écht ónder de tram, en dan komt die al gauw dwars over de straat te staan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Onder die metalen plaat ziet de mechaniek die het wissel omzet, met onder andere de motor. Mocht het wissel toch niet automatisch omgaan, bijvoorbeeld door een storing, dan kan de bestuurder hier een stang in steken en het wissel met de hand goed zetten.
Het wissel moet altijd ruim voor de tram omgaan. Stel je voor dat er een steen tussen is gekomen en het wissel halverwege blijft steken, dan zou de tram ontsporen. Gebeurt dat ruim voor de tram dan kan de trambestuurder dat zien en nog voor het wissel stoppen. In het volgende filmpje zie je een aantal keer mooi hoe het werkt;
Bij het eerste fragment zie je de lussen (die kabels langs de rails), en als de tram eroverheen rijdt, geeft de blauwe lamp aan hoe het wissel ligt;
http://youtu.be/ywV0Uc_zbGw?t=9m
Later zie je hoe het wissel omgaat nadat de voorgaande tram eroverheen is, let weer op de blauwe lamp die de stand aangeeft;
http://youtu.be/ywV0Uc_zbGw?t=31m55s

Andere antwoorden (1)

dat wordt door pc's uitgerekend, en dat wordt allemaal elektronisch aangestuurd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
wat wordt elektronisch aangestuurd?
Computoon
9 jaar geleden
De wissels...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En hoe zijn die pc"s dan geprogrammeerd, hoe weet die pc welke tram hoe rijdt, en waar die tram op welk moment waar zit? Zit er dan voor in elke tram een apparaatje wat in kontakt komt met de wissels zodat die de goede kant op gaan staan als de tram er aan komt? Ik ben een absolute leek op dit gebied en ben wel benieuwd naar een iets uitgebreider antwoord.