Waar moet je inscannen met een ns e ticket?

Ik reis deze week voor het eerst met een e-ticket. Normaal altijd met ov, maar was nu goedkoper uit. Mijn vraag is, moet ik nu ergens dit ticket activeren op het station? Hij staat op datum. Moet ik de e-ticket ook in de trein inscannen bij de plek waar je je ov ook scant? Ik heb een eticket voor een dag onbeperkt reizen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
14.3K

Het beste antwoord

Met een E-ticket hoef je niet apart in en uit te checken zoals je met een chipkaart wel moet.

Het enige punt dat je kunt tegenkomen is een station waar alle poortjes gesloten zijn. Op die stations moet je de E-ticket wel scannen om het poortje te kunnen openen. Dat doe je met de QR-code (die vierkante barcode op je ticket) en bij het poortje waar op de glazen deur een sticker zit van iemand die een kaartje met QR-code vasthoudt. Je scant je ticket door de QR-code op het verlichte vlak van de scanner te houden.

Nog niet op alle stations zijn de palen aangepast aan het scannen van die QR-code, daarom zijn nog niet op alle stations alle poortjes dicht. Staat er een poortje open dan kun je met een E-ticket zonder problemen gebruik maken van dat poortje.

Denk er wel aan een legitimatiebewijs mee te nemen, de conducteur kan je vragen aan te tonen dat je ook degene bent wiens naam op het ticket staat (ben je verplicht, zie de voorwaarden van de E-ticket).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, zelf hoef je nergens te scannen anders dan het binnenkomen via een gesloten poortje. Doordat je ticket op naam staat en je hebt een datum ingevuld weet NS al dat je er bent in de trein op die dag. De conducteur kan/zal je ticket wel scannen (en eventueel om legitimatie vragen). Maar dat is om te controleren of het ticket wel uniek is. Er zijn immers ook mensen die denken slim te zijn en het ticket kopiëren zodat de halve familie met 1 ticket op stap kan. Of dat je met een E-ticket enkele reis of retour best meerdere keren op en neer kan.
Bordensteker
9 jaar geleden
Vorig weekend ben ik per trein naar Amsterdam geweest.
Ik heb in Roosendaal, Rotterdam Centraal en Amsterdam Centraal de rijen poortjes eens goed bekeken.
Er waren (tot mijn verbazing) daar nog nergens poortjes herkenbaar van een scanner (barcodelezer) voorzien om de zgn. Aztec codes van E-tickets te kunnen lezen; alle poortjes waren eender, alleen is er in elke opstelling ergens een extra breed poortje, maar ook daar geen scanner.
In Rotterdam heb ik er naar gevraagd, en de reactie was eenvoudig dat die 'scannerpoortjes' inderdaad nog moeten komen, maar dat het toch geen probleem was aangezien alle poortjes permanent open stonden!
Het installeren van barcodelezers gaat dus nog niet zo snel als je zou verwachten. Maar op sommige stations zijn al wél poortjes met zulke barcodelezers geplaatst, o.a. in de stations Woerden en Almere Centrum.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9e/Combinatie_OVC_barcode_lezer.jpg/640px-Combinatie_OVC_barcode_lezer.jpg Alleen in Woerden zijn de poortjes sinds kort 24 uur per dag dicht. Daar moet je je E-ticket met Aztec code dus gebruiken om het poortje te openen.
Op de stations Almere Centrum, Houten en Enschede zullen de poortjes ook snel de hele dag dicht gaan, de NS sluit niet uit dat dat al over een paar dagen is. Volledige afsluiting is in voorbereiding voor 26 stations in de rest van 2014.
Het uiteindelijke plan voorziet in 82 volledig met poortjes afgesloten stations in Nederland.
http://nos.nl/artikel/684097-nspoortjes-woerden-hele-dag-dicht.html De vierkante Aztec code op de E-tickets heeft niet zoals een QR-code van die herkenbare vierkantjes op drie van de hoeken, maar één vierkantje in het midden.