Ik wil met de trein van Assen naar Alkmaar reizen, hoeveel geld moet ik op mijn ov-chipkaart zetten?

En heb ik uberhaupt een ov-chipkaart nodig? Ik heb er namelijk nog niet een gekocht.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Een enkele reis van Assen naar Alkmaar kost €25. Wil je dus met OV-chipkaart reizen dan zal ik er minimaal €30 op zetten (voor een retourtje dus €60)
Een OV-chipkaart kost nu tijdelijk bij de NS €2 (normaal €7.50) en zal je dus adviseren om nu een OV-chipkaart te kopen want in de toekomst worden ze niet meer zo goedkoop.

Wil je echter geen OV-chipkaart kopen dan kan je bij de automaat een eenmalige chipkaartje kopen voor dat traject. Deze kost de ritprijs + €1 (en dus voor een enkele reis €26). Deze kun je ook alleen maar voor enkele reizen kopen.

Mocht je dus wel een OV-chipkaart kopen dan check je in, in Assen en check je weer uit in Alkmaar. Er wordt dan €25 van je OV-chipkaart afgeschreven. Ga je weer terug, dan check je in, in Alkmaar en check je weer uit in Assen en ook daar wordt dan weer €25 afgeschreven.

Toegevoegd na 1 minuut:
Die €25 is trouwens vol tarief. Mocht je meereiskorting hebben dan moet je een OV-chipkaart hebben.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
oke! heel erg bedankt!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kunt ook retourtjes kopen aan de automaat en die OV-chipkaart die jij bedoeld is een persoonlijke, duurt zeker een week voor je die in huis hebt.
Powergen
9 jaar geleden
Een retourtje is alleen verkrijgbaar in een dagretour. De oude bekende retourtjes zijn niet meer te krijgen.

Andere antwoorden (2)

Afhankelijk van de datum waarop de reist, zou je ook nog een treinkaartje van de Albert Heijn kunnen overwegen. Ze zijn deze week nog te koop en te gebruiken tot 12 oktober 2014.

Het is een e-ticket waarmee je dus niet hoeft in -en uit te checken. Met de barcode op het kaartje open je eventuele poortjes op het station. Let verder even op de voorwaarden wat instaptijden betreft. Zo'n AH-kaartje kost 17 euro.

Met het geld wat je bespaart kun je toch weer wat leuks kopen :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je overweegt een OV-chipkaart te kopen dan kun je nu voor €2,- een persoonlijke OV-chipkaart kopen bij NS. Let wel, op een persoonlijke OV-chipkaart moet een pasfoto van jou. Daardoor kun je hem niet uitlenen aan iemand anders en duurt het ongeveer 7 dagen voor je hem in huis hebt. Een anonieme kaart kost €7,50 en kun je op een heleboel verkooppunten kopen en direct mee naar huis nemen.

Als je op saldo wil gaan reizen met de trein moet je eerst je kaart activeren voor treinreizen. Dit kun je doen aan de kaartautomaat van NS. Hierbij kies je dan of je 1e of 2e klas wil reizen en kun je ook meteen saldo op je kaart zetten. Het instaptarief bij NS is €20,-. Er moet dus altijd minimaal €20,- op je kaart staan voor je op stap gaat (ook voor je terugreis moet dat minimaal op je kaart staan).

Als je geen OV-chipkaart wil aanschaffen dan kun je ook aan de automaat of balie een los kaartje kopen, deze zijn €1,- duurder dan als je de reis op een OV-chipkaart maakt. In deze losse kaartjes zit ook een chip waarmee je in en uit moet checken. Anders dan hierboven ergens gemeld kun je nog altijd een retourtje kopen. De prijs van een los retourtje is gelijk aan 2x enkele reis (€25,-) + €1,- = €51,-.

Overigens kun je ook gebruik maken van de hier ook genoemde aanbieding van Albert Heijn en een dagkaart kopen. Daarvoor moet je dan wel weer een bonuskaart hebben.