Hoe lang mag een goederentrein eigenlijk zijn?

Ik houd (uit verveling door wachten op treinen) een soort record bij van goederentreinen, momenteel heb ik op 2 april 2014 een trein gezien die wel 48 wagons had, niet de containers maar echt de wagons. Zit hier een limiet op?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
10.4K
Cryofiel
9 jaar geleden
Bij mijn weten niet. Je kunt altijd wat extra tractie (locomotieven) in de trein opnemen, dan kunnen er meer bakken (wagons) worden getrokken. De limiet hangt af van het spoornet. Ik sprak eens met een treindienstleider die klaagde over treinen van 700 meter lang die soms uit Duitsland de grens overkwamen. Hij zei dat als hij zo'n trein stil moest zetten (omdat hij andere treinen voor wilde laten gaan), zo'n lange trein een complete wisselstraat kon blokkeren zodat niets er meer langs kon. Ook het even parkeren (letterlijk op een zijspoor zetten en laten wachten) om andere treinen te laten passeren is erg lastig met zo'n enorm lang eind. Ik weet niet wat de limiet voor Nederland is. Ik verwacht iets in de orde van 700 of 800 meter.
Cryofiel
9 jaar geleden
Overigens zegt het aantal bakken niet alles. Veel bakken hebben standaard afmetingen, maar er zijn ook kortere en langere bakken.

Het beste antwoord

Dit soort zaken kun je terug lezen in de netverklaringen van de spoorbeheerders. Daarin staan alle eisen voor treinen. Je mag alleen op het Nederlandse spoor rijden als je akkoord gaat met de netverklaring.

Een goederentrein mag op de Betuweroute (Maasvlakte - Kijfhoek - A15 tracé - Zevenaar Grens) maximaal 750 meter lang zijn. Dit is te lezen op pagina 25 van de netovereenkomst van Keyrail (de exploitant van de Betuweroute).

Op de rest van het spoornet (waar Prorail de exploitant is) geldt dat een goederentrein maximaal een zodanige lengte mag hebben dat de trein onderweg tussen vertrek- en eindstation op ieder station op minimaal 1 spoor aan de kant kan worden genomen. Dit wil zeggen, de trein moet op een zijspoor passen zodat andere treinen kunnen passeren. Maximaal mag een goederentrein 750 meter zijn.

Dus als je van A naar B rijdt en onderweg is er een station waar het langste zijspoor 500 meter is dan mag die goederentrein maximaal 500 meter lang zijn. Zijn op alle stations de zijsporen 900 meter dan nog mag de maximum lengte 750 meter zijn.

Dit lees je op pagina 27 van de netverklaring van Prorail.

Er is een uitzondering mogelijk, er mag met langere goederentreinen worden gereden maar dan moeten die treinen voorzien zijn van speciale vervoersregelingen en rijden op tijden dat die trein op geen enkel moment aan de kant hoeft.