Wat gaat er gebeuren als er geen trainkaartjes meer zijn?

Ik las net dat ergens volgende week al de kaartjes zouden worden afgeschaft. Hoe moet je dan gaan reizen met de NS? Ik ben zelf 17 en moet straks elke dag met de trein naar school. Moet iedereen nu een ov-chipkaart hebben? Zelfs als je maar 1 keer in de 4 jaar reist met de trein?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Het "traditionele" papieren kaartje verdwijnt inderdaad. Nu is het niet zo dat je dan een OV-chipkaart moet hebben. Het papieren kaartje wordt namelijk vervangen door de eenmalige chipkaart. Dit is een papieren kaartje met een chip erin. Echter kan je alleen op vol tarief reizen met deze eenmalige chipkaart.
Hij werkt wel hetzelfde als de OV-chipkaart. Je moet namelijk bij de verschillende vervoerders in en uit checken. Je kan alleen wel, in tegenstelling tot de normale OV-chipkaart, in en uit checken bij de stations van de te voren aangegeven reis.

Toegevoegd na 4 minuten:
Daarbij komt dat er op de eenmalige chipkaart wel een toeslag van €1,- komt. De balietoeslag komt helemaal te vervallen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
He, dat lijkt me helemaal niet milieu vriendelijk zo een een eenmalige chipkaart en zou dat ook niet duurder zijn om te produceren?
ronron1212
9 jaar geleden
dat kan maar het is nu eenmaal zo besloten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kunt ook een anonieme chipkaart bestellen. Die kun je gewoon oploaden. Vergelijk het met een pepaid kaart van de telefoon. Als je niet wilt bellen, laadt je deze niet op. Zo werkt het ook met de OV chipkaart, zowel de anonieme zonder foto, als de niet anonieme. Omdat de vraagsteller voor school moet reizen adviseer ik je om een persoonlijke kaart aan te vragen. Dat kost 7,50 administratiekosten, maar wellicht zijn er acties. Eigenlijk is het een stuk makkelijker dan het papieren kaartje. Zeker als je automatsch het saldo laat opwaarderen hoef je helemaal geen kaartjes meer te kopen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
tot en met 31 juli, mits op voorraad is de persoonlijke OV-chipkaart slechts 2 euro. Het is inderdaad duurder op te produceren vandaar de 1 euro toeslag die je betaald per reis.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus je kunt niemand meer korting 'geven'? Je kunt enkel korting krijgen op je kaartje als je daadwerkelijk een kortinsgproduct op je eigen OV-chipkaart hebt, of heb ik het verkeerd begrepen?
Vanaf 9 juli moet elke treinreizigers in- en uitchecken. Er zijn verschillende mogelijkheden:

- Een OV-Chipkaart, een vervoersmiddel geschikt voor al het openbaar vervoer in Nederland. Je hebt keuze uit een anonieme of een persoonlijke OV-Chipkaart. Het voordeel van een persoonlijke is dat je abonnementen kunt afsluiten waarbij je korting kan krijgen. Ook kan je bij een persoonlijke OV-Chipkaart kiezen dat er automatisch geld van je bankrekening naar je OV-Chipkaart gaat als je saldo laag is.
Tijdelijk kun je bij de NS een persoonlijke OV-Chipkaart kopen voor 2 euro: http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/campagnes/ov-chipkaart-actie.html

- Eenmalige chipkaart. Dit is handig als je weinig met de trein reist. Te koop bij de NS-kaartautomaat en de NS servicebalie. Kosten zijn het volle tarief + 1 euro toeslag. Met de eenmalige chipkaart moet je dus wel in- en uitchecken. De eenmalige chipkaart kun je zien als een vervanging van het oude treinkaartje.