Waarom is de Studenten OV-week-kaart niet geldig op goede vrijdag?

Terwijl scholen en stages op deze dag wel vaak doorgaan

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Vaak zijn scholen ook dicht.

De afweging is hierbij denk ik het gezin-hoeksteen-van-de-maatschappij-idee, en christelijke overwegingen.

De overheid heeft om de één of andere reden het idee dat alleen studenten die thuiswonen een weekkaart hebben (om van ouders naar onderwijs te reizen) en dat alleen studenten die op kamers wonen een weekendkaart hebben (om ieder weekend terug naar het gezin te gaan). In de praktijk zijn er natuurlijk genoeg studenten die op kamers, maar niet naast hun onderwijsinstelling wonen en dus een weekkaart hebben, én genoeg studenten die niet ieder weekend terugkeren in de moederschoot, en dus niet zoveel aan een weekendkaart hebben.

Maar goed, uitgaande van inwonende weekkaarthouders en uitwonende weekendkaarthouders: De overheid vindt het belangrijker om studenten de gelegenheid te geven om het hele Paasweekend bij de ouders te zijn, dan om studenten de gelegenheid te geven om op Goede Vrijdag (de zondaars!) naar college te gaan. Ze gaan er dan van uit dat de weekkaarthouders al bij hun ouders zijn en die dag geen vrij reizen nodig hebben, en dat de weekendkaarthouders juist nog naar hun ouders toe moeten reizen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Is een feestdag, en feestdagen gelden voor het weekend OV-kaart.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat het een officiele feestdag is
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Goede vrijdag is geen officiële feestdag in Nederland dus zou het gewoon geldig moeten zijn
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Goede vrijdag is geen officiele feestdag, op deze dagen zijn namelijk alle scholen en stage's vrij: denk aan pasen en kerst.

Echter in het jaarrooster van scholen staat het wel als feestdag (verschilt ook per school), en hierom heeft het IB/ de NS besloten dat het als een weekenddag telt. Dus geen OV-weekkaart. (helaas)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor de OV-kaart zijn bepaalde regels opgesteld. Onder andere dat je er op feestdagen niet mee kunt reizen, hetzelfde als bepaalde periodes van het jaar. Wel kun je natuurlijk die dagen met korting met het openbaar vervoer. Dus zit er toch nog een klein voordeeltje aan.