Onder het spoor liggen soms betonnen, soms houten bielzen. Waarom is dat en hoeveel bielzen liggen er on het Nederlandse spoor?

In Nederland heb je nauwelijks bossen waar je zulke dikke bielzen uit kan zagen.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (6)

Die houten bielzen komen uit het buitenland. Betonnen bielzen zijn natuurlijk veel praktischer, vooral omdat houten bielzen nog wel eens in de brand vlogen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarom hout en waarom beton?

Volgens mij was het vroeger goedkoper om hout te gebruiken. Maar doordat treinen steeds harder zijn gaan rijden, maakt dit veel herrie. Bovendien vergaan de houten bielzen na verloop van tijd. Als ze vervangen moeten worden doen ze dat tegenwoordig met betonnen bielzen.

Ik lees dat er ongeveer 2800 km spoor is in Nederland. Daar zal wel niet bij inbegrepen zijn dat het meestal dubbelspoor is (en soms meer). Als we 2800 km verdubbellen lijkt me dat realistisch. 5600 km dus. Als er nou 50 cm zit tussen de bielzen heb je ongeveer 2000 bielzen per kilometer spoor. Ik kom dan uit op ongeveer 11,2 miljoen bielzen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
de gemiddelde afstand tussen dwarsliggers is 80 cm.
er ligt in Nederland 2809km spoor een rekensommetje leert dan dat er 3.511.250 bielzen liggen in Nederland.
Houten bielzen zijn duurder en ze moeten uit het buitenland komen. Met betonnen bielzen kun je alle kanten op en je maakt ze wanneer ze nodig zijn.
Vroeger werden er overigens ook nog metalen bielzen gebruikt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Is het feit dat het spoor vaak dubbel uitgevoerd is, in je statistiek verrekend?
Houten bielzen veren meer dan betonnen bielzen. Zeker bij hogesnelheidstreinen maakt dit een verschil in slijtage van bv. de wielen. Echter in NL rijden geen treinen op HOGE snelheid (>250 km/u)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het mag dan wel goedkoper in de aanleg zijn, maar kijk eens wat de uitval van de HSL in Dld kost. Die rijden ook op beton, maar hebben enorme problemen en kosten met de ICE's die nu elke 30.000 km volledig gecontrolleerd moeten worden ipv. elke 80.000 km. Maar dat probleem zal in NL niet zo snel optreden, daar rijdt de HSL niet snel.
Ze gebruiken betonnen bielzen omdat het goedkoper, sneller aan te leggen en makkelijker te vervoeren is. Tevens is het makkelijker met de afvoer van regen water.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vroeger werden meer houten bielzen geplaats onder het spoor, omdat het toen goedkoper was. Tegenwoordig worden gewapend betonnen bielzen toegepast, met name omdat deze onderhouds- en milieuvriendelijker zijn en mogelijk ook omdat de prijzen voor hout inmiddels hoger zijn dan voor beton.