Waarom zijn er verschillende diensten? Zoals zon- en feestdagregeling, zaterdagregeling, et cetera.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe bedoel je dat? Arbeidsdiensten?

Het beste antwoord

Er zijn meerdere redenen voor de verschillende dienstregelingen (ik neem even aan dat je het over treinen, bussen, trams en zo hebt).

Ik beschrijf de rest voor treinen; voor andere OV-middelen geldt hetzelfde verhaal, maar ik heb geen zin steeds de hele rits (treinen bussen, trams, ...) op te noemen.

De belangrijkste reden is de vraag van de reizigers. Op werkdagen willen heel veel mensen reizen tussen 07:00 en 09:00, en tussen 16:00 en 19:00. Op zaterdagen en zondagen is het vooral tussen die 07:00 en 09:00 juist heel rustig. Het heeft dan geen zin om op die tijden heel veel treinen te laten rijden.

Treinen die niet nodig zijn, kunnen beter niet rijden. Ten eerste omdat op een trein personeel nodig is, en personeel is duur. Ten tweede omdat een trein stroom verbruikt, en ook dat kost geld. Ten derde omdat een trein slijt, wat (indirect) ook weer geld kost. Ten vierde omdat treinen ook moeten worden onderhouden. De treinen die op rustige tijden niet nodig zijn in de dienstregeling, gaan naar de onderhoudswerkplaats, waar ze grondig worden schoongemaakt, waar onderdelen uit voorzorg worden verwijderd, en waar wordt gemeten of de wielen nog wel mooi rond zijn enzovoorts.

Bij het maken van de dienstregeling gaat ProRail uit van de vraag van de vervoerders (NS, Connexxion, Veolia, en nog veel meer). Met passen en meten en allemaal een beetje inleveren wordt daarvan een basisdienstregeling gemaakt. Die bestaat uit een basisuurpatroon: een dienstregeling die zich elk uur herhaalt. 24 basisuurpatronen achter elkaar vormen een basisdagpatroon. Daaruit worden treinen geschrapt op rustige tijden, zodat het uiteindelijke basisdagpatroon ontstaat.

Uit het basisdagpatroon worden de weekeindpatronen, de feestdagpatronen en de vakantiepatronen gemaakt door de overbodige treinen te schrappen.

Op speciale dagen worden juist weer extra treinen toegevoegd. Denk aan Koninginnedag, de Libelle Zomerweken, grote voetbalwedstrijden, enzovoort.

Tot nu toe spreken we over treinen. De vervoerders (NS enzovoort) kunnen zelf bepalen hoe lang ze een trein maken. Dus ook als het uurpatroon tussen 08:00 en 09:00 hetzelfde is als het uurpatroon tussen 14:00 en 15:00, kunnen ze tussen 08:00 en 09:00 langere treinen laten rijden, en tussen 14:00 en 15:00 kortere treinen. De niet-gebruikte treinstellen gaan, zoals hierboven beschreven, in onderhoud/revisie.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

omdat overal een toeslag aan verbonden is op je basissalaris.

Toegevoegd na 17 minuten:
Snap de minnen weer eens niet, iedereen begint nu te praten over het openbaar vervoer, maar ook functie's zeker in de productie kennen verschillende diensten en dus beloningen c.q. toeslagen. haal niet uit de vraag dat we het hier over het ov hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen ik de vraag las, dacht ik in eerste instantie dat de vraagsteller kerkdiensten bedoelde... Het zal wel laat zijn... +1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is weer tamelijk vaag ja.
Omdat de verdeling van de passagiers op deze dagen anders is. Op werkdagen is het vooral druk in de ochtend en avondspits, op zaterdagen is dit meer gelijk verdeeld, op zondag is het 's ochtends heel rustig en in de late avond heel druk.

Met het aanpassen van de dienstregeling wordt het aanbod van OV aangepast aan de vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat in veel plaatsen elke dag het aantal passagiers anders ligt.

Zo heb je hier in de stad Groningen P en R bussen op de gewone lijnen, maar vanaf bepaalde parkeerplaatsen om zo voordelig de binnenstad in te kunnen die afgesloten is voor auto´s. Dan moet het OV bedrijf hier rekening mee houden in hun dienstregelijk, maar op bijv. de studentenlijnen naar het Zernike, rijden ze minder vaak omdat op een zaterdag niemand naar school gaat.

Voor de zondag of feestdagen is dit hetzelfde; veel mensen blijven dan thuis dus hoeven ze geen extra personeel in te zetten. Tenslotte de vakanties omdat veel mensen dan weg zijn en scholen gesloten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is om mensen te betalen, die op "ongewone" tijden werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat er geen passagiers zijn die naar het werk moeten als ze in het weekend niet werken, nogal wiedes....

En hetzelfde geldt voor feestdagen natuurlijk...

En het is voor de afwisseling, chauffeurs haten het om altijd hetzelfde rondje te rijden... vandaar ook...