Wat gebeurt er als ik reis met me broers studenten ov?

Ik zou graag binnenkort willen reizen naar mijn vriendin in Overijssel met de trein. En ik vraag me af of ik een boete krijg of dat ze het niks uit maak dat ik reis op me broer's studenten ov. ik heb met de bus er nooit last van gehad omdat ik toch alleen maar incheck, en ze niet vragen om het te laten zien

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
11.5K
Amadea
9 jaar geleden
In de trein wordt vaker wél dan niet gecontroleerd. En dan heb jij een flinke boete te pakken!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En ook als ik gewoon laat zien dat het me broer is en niet een of andere vreemde?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja natuurlijk krijg je dan een boete! Het is niet JOU ov kaart. Fraude heet dat. Weet je broer t ook?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee me broer wist niet dat het niet mocht. hij dacht dat het wel kon.
ronron1212
9 jaar geleden
Het mag niet weet je broer echt wel. Hij zo zijn kaart kwijt met dat gedrag zijn kaart aan jou te geven FRAUDE,
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zo'n kaart is persoonlijk en als je hem van iemand leent, is dat fraude. Ik zal niet zeggen dat ik het vroeger nooit gedaan heb, maar het is en blijft fraude. En natuurlijk weet je broer dat, anders is hij wel een erg domme student.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron, niet overdrijven. Hij raakt niet zijn kaart kwijt als iemand één keer op zijn OV rijdt. Diegene die dat doet (de vraagsteller), kan wel een boete krijgen. Echter, men controleert vooral of je ingecheckt bent, door vraagsteller omschreven mag niet, maar als de vraagsteller enigszins op zijn broer lijkt, kan het weinig kwaad.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sorry ronron, je had toch gelijk!
Amadea
9 jaar geleden
Aangezien vraagsteller een meisje is zal direct duidelijk zijn dat de kaart niet van haar is!
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Dan zou ik bij een controle gewoon zeggen dat ik geen kaartje gekocht heb. Dan krijg je die €35 boete en je broer houd zijn pasje.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Al zou er nooit controle zijn, men zou niet eens moeten willen om de boel te flessen.
Waar komt toch die trend vandaan dat sommige personen liegen en bedriegen normaal vinden? Als men als student het al normaal vindt om gelegenheid te geven tot het plegen van fraude ...... en een ander familielid ook nog vrolijk meedoet, vraag ik mij af of het "geweten" nog wel ontwikkeld wordt.

Antwoorden (2)

Daar kun je inderdaad een boete voor krijgen .

Je geeft je namelijk dan ten onrechte uit voor iemand anders.

Een conducteur met voldoende gezichtsvermogen (de meesten dus;-) zal zien dat je reist met de persoonlijke chipkaart van een ander en dat mag niet.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ook loopt je broer de kans dat hij zijn kaart kwijtraakt. De persoonlijke OV-chipkaart kan door een controleur worden ingenomen als je op de kaart van een ander reist, of als je fraudeert. Je krijgt de kaart dan niet terug.

Toegevoegd na 5 minuten:
Artikel 71 Wet personenvervoer 2000
Het is verboden een onbevoegd gewijzigd of anderszins bewerkt vervoerbewijs te gebruiken, een vervoerbewijs te misbruiken of de controle van vervoerbewijzen te belemmeren of te verhinderen

Toegevoegd na 12 minuten:
Overigens: de 'standaardboete' voor het niet hebben van een geldig vervoerbewijs is euro 35.-. Normaal gesproken komt de ritprijs daar nog bij maar ik weet niet hoe dit beoordeeld wordt als je wel ingecheckt bent. Als de kaart wordt ingenomen, ben je echter sowieso het instaptarief (bij NS euro 20.-) kwijt, omdat je dan niet meer kunt uitchecken.

Toegevoegd na 14 minuten:
Voor het studenenreisproduct is het instaptarief maar euro 10.-.
Hoe dan ook: ik zou het er niet op wagen!
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De kaart wordt ingenomen en opgestuurd naar DUO met de mededeling dat er mee is gefraudeerd. Dit kan tot gevolg hebben dat je broer geen nieuwe OV kaart krijgt en mogelijk zelfs gekort wordt op zijn stufi. Daarnaast krijg jij als degene die de daadwerkelijke fraude pleegt een boete en moet je de ritprijs + €35,- verhoging betalen.
Die OV-kaart is van je broer. Alleen hij mag daar gebruik van maken. Dat staat in de voorwaarden en dáárvoor is betaald. Als jij er gebruik van maakt dan is dat diefstal van OV-kilometers. Een vorm van zwartrijden dus.

Het zwartrijden is een groot probleem van het OV. Alles zal toch betaald moeten worden en dat komt dus terecht op de schouders van degenen die wel betalen.

"Ik zou het er niet op wagen" zou ik dus eigenlijk willen vervangen door "dat moet je niet willen". Tenminste, als je jezelf 's avonds in de spiegel nog recht in de ogen wilt durven kijken.